Sökning: "elevers beteendeproblem"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden elevers beteendeproblem.

  1. 1. Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linnéa Mattsson; Jeanette Beckman; [2020-03-04]
    Nyckelord :beteendeproblem; lärare; specialpedagogik; systemteori; socialkonstruktionism; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers beteendeproblem?Hur resonerar lärare kring arbetetför att stödja elever med beteendeproblem ?Metod: Studien är kvalitativ och utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 3–6. Diskursanalys har använts som metodologi. LÄS MER

  2. 2. När skoldagen känns meningsfull - elever i behov av stöd resonerar kring framgångsfaktorer för en meningsfull skoldag

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Östlund; Cathrin Wrigsell; [2018]
    Nyckelord :beteendeproblem; KASAM; relationellt perspektiv; specialpedagogik; utmanande elever;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Då det förebyggande och hälsofrämjande arbetet är ett av de främsta uppdragen som specialpedagog, tillika det utredande och handledande uppdraget, avsåg vi med vårt självständiga arbete att ta reda på vad eleverna ser som framgångsfaktorer för en meningsfull skoldag. Urvalet för vårt arbete var elever, som inom elevhälsan kommit att benämnas som “elever i svårigheter”, ”elever som utmanar” eller “elever i behov av särskilt stöd”. LÄS MER

  3. 3. – Se mig! Elevers upplevelser av skolans stödinsatser vid beteendeproblem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna-Karin Lilja; [2017]
    Nyckelord :beteendeproblem; dokumentstudie; elevintervju; extra anpassning; KASAM; mellanmänskliga relationer; relationell specialpedagogik; resursskola; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Att komma tillrätta med de beteendeproblem som förekommer i den svenska skolan ses av både många lärare, föräldrar och elever som en stor utmaning. Grundat i detta problem var studiens övergripande syfte att få en djupare förståelse för stödinsatser då en beteendeproblematik uppkommit. LÄS MER

  4. 4. "Shh kan ni vara tysta" : En studie om lärares syn på elevers störande beteenden i klassrummet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Christopher Yalman; [2015]
    Nyckelord :Lärare; beteendeproblem; klassrum; förebygga; hantera;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad gymnasielärares syn och uppfattningar på vad störande beteenden hos elever i klassrummet är. Metoden som användes för examensarbetet är semistrukturerande intervjuer där jag använde mig av en intervjuguide. Resultatet är uppdelat i teman utifrån arbetets frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Psykosociala faktorers och läsförmågans betydelse vid beteendeproblem : En kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter av och uppfattningar om risk- och skyddsfaktorer vid utagerande och internaliserande beteendeproblem hos barn och unga i förskola och skola

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Semelius Granevald; [2014]
    Nyckelord :externalizing behavior; internalizing behavior; deficient reading ability; risk and protective factors; utagerande beteende; internaliserande beteende; bristande läsförmåga; risk- och skyddsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att mot pedagogers praktiska erfarenheter och professionella praktik pröva olika teorier kring risk- och skyddsfaktorer vid utagerande och internaliserande beteendeproblem hos barn och unga samt beteendeproblemens koppling till läsförmåga för att se hur teorierna fungerar i relation till praktiken. Studien är kvalitativ och datainsamlingsmetoder har varit semistrukturerade intervjuer och kompletterande enkäter med sammanlagt tio informanter. LÄS MER