Sökning: "elevers delaktighet i matematikundervisningen"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden elevers delaktighet i matematikundervisningen.
1. Delaktighet i matematikundervisningen : En kvalitativ studie genomförd i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolinspektionens rapport (2018, s.4) är delaktighet en central del för elevers lärande och utveckling. Genom studien ville vi utveckla förståelsen för vilka komponenter och faktorer som främjar delaktighet i matematikundervisningen. LÄS MER
2. Inkluderande lärmiljö i matematik : Några speciallärares erfarenheter av samarbete, tillgänglighet och delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I rollen som speciallärare ingår det att kritiskt analysera och medverka i det förebyggande arbetet genom att identifiera olika elevers behov och anpassa den pedagogiska verksamheten. Speciallärare ska stödja lärare och arbeta förebyggande genom att minska hinder i lärmiljön. LÄS MER
3. Videoklipp i matematikundervisningen : En interventionsstudie om hur matematiska videoklipp påverkar elevers motivation och prestation i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Den här interventionsstudien undersöker hur matematiska videoklipp påverkar elevers motivation och prestation i matematik. Studien bygger på vår tidigare konsumtionsuppsats Videoklipp i matematikundervisningen – En systematisk litteraturstudie om hur matematiska videoklipp kan användas och påverkar elevers motivation (Larsson & Andersson, 2021). LÄS MER
4. Social delaktighet och specialpedagogiska insatser i ämnet matematik - ur elevers perspektiv
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning I matematikundervisningen är både kommunikativa inslag och specialpedagogiska insatser betydelsefulla för eleverna. Syftet i den här studien var att få fördjupad kunskap om vilka erfarenheter elever i gymnasiet har av sin tid i grundskolan, åk 1- 9 samt gymnasiet vad gäller inkluderande undervisning i matematik. LÄS MER
5. Ordförståelse och matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Problemområdet jag fokuserat på i detta examensarbete är elevernas bristande läs och ordförståelse inom matematiken. Denna problematik kan ses i den dagliga undervisningen i klassrummen och elevernas svårigheter med läs, begrepp oc hordförståelse inom matematiken kan försvåra elevernas matematiska utveckling. LÄS MER