Sökning: "elevers förhållningssätt till dans"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden elevers förhållningssätt till dans.

  1. 1. Estetiskalärprocesser i undervisningen F-3 : ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erika Tengström; Emma Andersson Talus; [2016]
    Nyckelord :estetiska lärarprocesser; bild; dans; musik; drama; lärprocesser; estetik;

    Sammanfattning : Forskning visar, enligt Bertil Sundin (2011), att estetiska lärprocesser i undervisningen avtar längre upp i skolåren. Pramling Samuelsson m.fl. (2008) poängterar emellertid att de estetiska lärprocesserna har stor betydelse för en varierad undervisning som gynnar alla elever kunskapsmässigt. LÄS MER

  2. 2. Varför är det så lite dans i skolan? : en studie om elevers förhållningssätt till dans i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Vahlberg; [2012]
    Nyckelord :dansundervisning; dans i skolan; elevers förhållningssätt till dans; genus; identitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie är att beskriva och förstå om och hur genus konstrueras socialt i elever och lärares förhållningssätt till dans i skolan. Tre övergripande frågeställningar som jag använt som utgångspunkt i denna studie är, hur upplever elever, pojkar och flickor dans i skolan? Har genus några betydelser i elevers och lärares förhållningssätt till dans och har dans någon betydelse för pojkar och flickors identitetsskapande?  Metoden jag använde mig för att undersöka dessa frågeställningar var gruppintervjuer med elever och enskilda intervjuer med lärare. LÄS MER

  3. 3. Dans är inte idrott! : En kvalitativ studie om elevers attityder till dans

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Monika Björling; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The purpose of this study has been to examine attitudes towards dance in a broad sense, among Swedish schoolchildren. The study has been done with three different questions in mind: What do pupils think and express about dance? Are there any differences in attitude towards dance between girls and boys? And how do the pupils relate to gender conceptions in connection to dance illustrations? Method Eight pupils 12 – 14 years of age have been interviewed separately during physical education lessons. LÄS MER