Sökning: "elevers förståelse för kunskapskraven"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden elevers förståelse för kunskapskraven.

  1. 1. Att samtala sig till läsförståelse : En studie om textsamtal som arbetssätt i undervisningen av läsförståelse med koppling till kunskapskraven för svenska i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Eriksson; Julia Johansson; [2021]
    Nyckelord :Think-Aloud; Reciprocal Teaching; Questioning the Author; Textsamtal; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats sammanställer forskningsresultat kring användandet av textsamtal i undervisningen och jämförs vidare med kunskapskraven för läsförståelse i grundskolans årskurs F-3. Undervisningen i läsförståelse ska syfta till att eleverna upplever läsning som meningsfullt och ska anpassas efter varje individs förmåga och behov. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers uppfattning avkursplanen och deras slutbetyg i Biologi 1 : En kvantitativ undersökning av elevers uppfattning av syfte ochcentralt innehåll i relation till slutbetyg.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Michelle Undseth; [2021]
    Nyckelord :Kunskapskrav; styrdokument; studenter; förväntningar; självskattning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att elevers förväntningar på hur de ska prestera i studier till stor del leder till att de presterar på den ungefärliga nivån som de förutspått sig att prestera. Det saknas dock studier kring hur elevers uppfattning kring syftet i ämnesplanen och det centrala innehållet i kursplanen påverkar elevernas betyg. LÄS MER

  3. 3. Användning av ME i klassrumsmiljö i årskurs 4-6 : en kvalitativ studie om lärares uppfattningar och synsätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Pettersson; Maria Selfors; [2021]
    Nyckelord :engelska; kodväxling; kommunikation; målspråk;

    Sammanfattning : Engelska språket är en stor del av elevers vardagliga liv idag och därmed existerar den inte endast inom skolans värld utan även på elevens fritid. Den tidigare forskningen visar på att användning av kodväxling är positivt för att förklara nya ord när det kommer till målspråk men att lärares attityd till målspråket påverkar i hur stor utsträckning det används. LÄS MER

  4. 4. Det gör ingenting att man gör fel, det är liksom där vi tränar : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar bedömningsprocessen i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christine Feiff; Lars Ramberg; [2020]
    Nyckelord :bedömning; hem- och konsumentkunskap; praktisk kunskap; observation; hermeneutik; praktiska förmågor; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares förståelse för bedömnings- och betygsprocesser i ämnet hem- och konsumentkunskap. De frågeställningar som undersökningen utgår ifrån är: - Hur upplever lärare sin bedömningspraktik i de praktiska momenten? - Hur beskriver lärarna i hem- och konsumentkunskap sin tolkning av vad som ska bedömas utifrån kunskapskraven i de praktiska momenten? I studien användes en kvalitativ metod där åtta lärare i hem- och konsumentkunskap intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Särskild Undervisningsgrupp - Autism - En verksamhet vid sidan av eller en del av en inkluderande skolmiljö?

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Änghede Haraldsson; [2020]
    Nyckelord :Särskild Undervisningsgrupp; Autism; Inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Änghede Haraldsson, Sara (2019). SU-grupp autism. En verksamhet vid sidan av eller en del av en inkluderande skolmiljö? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER