Sökning: "elevers hemförhållanden"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden elevers hemförhållanden.

  1. 1. Läxor och tidig läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Bäcklund; [2023]
    Nyckelord :Läxa; Läsläxa; Tidig läsutveckling; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är en fördjupning i de didaktiska aspekterna av läxor i förhållande till barns tidiga läsutveckling och utgår från frågeställningar om vilka skäl det finns för att använda läxor som metod i tidig läsundervisning, vilka positiva eller negativa konsekvenser som är förknippade med att använda läxor samt hur läxor kan utformas för att stödja barns tidiga läsutveckling. Metoden är en systematisk litteratursökning i databaserna SwePub, ERC och ERIC. LÄS MER

  2. 2. Skolans roll i förebyggandet av barnobesitas : en litteraturstudie om hälsosam livsstil och interventioner som kan förebygga obesitas

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Karin Berglund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Litteraturstudien undersöker hur skolan kan förebygga barnobesitas. Socioekonomiska- och sociala faktorer i relation till barns hälsa uppmärksammas. Skolans roll i barns hälsonivå och potential att uppväga för sämre hemförhållanden diskuteras. LÄS MER

  3. 3. Högläsning : en kunskapsöversikt om hur högläsning som pedagogiskt verktyg utvecklar litteracitet hos elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; litteracitet; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka den forskning som finns kring högläsning och dess betydelse för elevers litteracitetsutveckling i årskurs F-3. I kunskapsöversikten presenteras en sammanställning av forskningsområdet kring lärares högläsning i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. “Inte i sängen, för då kommer man somna” : Sängstudier och strategier: Elevers perspektiv av distans- och fjärrundervisning under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elise Andersson Pousár; Jennifer Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Fjärrundervisning; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Bakgrund: I skrivande stund har vi i drygt två års tid levt med covid-19 och dess efterdyningar. En följd av pandemin är att den svenska gymnasieskolan vid olika tillfällen bedrivit distans- och/eller fjärrundervisning. LÄS MER

  5. 5. Träna, träna, träna - tiden räcker inte till : En studie om lärares uppfattningar om läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Malmberg; Sara Stensils; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; läsläxa; intervju; grundskollärare; didaktiska frågor; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares uppfattningar om arbetet med fenomenet läsläxa. Studien grundade sig i den teoretiska utgångspunkten fenomenografi och de didaktiska frågorna vad, hur, varför och villkor. LÄS MER