Sökning: "elevers inflytande"

Visar resultat 6 - 10 av 377 uppsatser innehållade orden elevers inflytande.

  1. 6. VEM ÄGER RASTEN?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lise-Lott Johåker; Sophia Zettergren; [2023-10-26]
    Nyckelord :Elevinflytande; delaktighet; infallsvinklar; rastverksamhet; makt; aktörskap;

    Sammanfattning : Många skolor arbetar idag med organiserad rastverksamhet. Trots det finns det inte något skrivet om detta i skolans styrdokument och det är upp till varje skola att utforma denna verksamhet på sitt eget sätt. LÄS MER

  2. 7. Elevers inflytande och delaktighet i rastverksamhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ali Dallachi; Samira Shamon Melin; [2023-10-26]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; rastverksamhet; barndomssociologin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevers inflytande och delaktighet i fritidshemmets rastverksamhet. Studien tar sin utgångspunkt i fritidslärares perspektiv i fritidshemmet. LÄS MER

  3. 8. -Dom vuxna bestämmer ju, det är svårt att förklara.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matias Alpsoy; Nikos Plegas; [2023-10-26]
    Nyckelord :Barnperspektiv; aktörskap; makt; inflytande och delaktighet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om eleverna ges inflytande och delaktighet på fritidshemmet och att undersöka hur eleverna får möjlighet till att påverka. Genom våra kvalitativa semistrukturerade intervjuer har vi bearbetat materialet, analyserat med teori som utgår ifrån barndomssociologin och de teoretiska begreppen aktörskap, makt och barns perspektiv. LÄS MER

  4. 9. “Jag kan, jag vill”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Schavon Skogh; Jesper Wallström; [2023-10-19]
    Nyckelord :regler; fritidshem; regelarbete; kasam; jag kan; jag vill; samspel; kommunikation; regelkategorier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om elevers tankar om och relation till regler i fritidshemmet. Syftet är att undersöka hur lågstadieelever i fritidshem beskriver sin uppfattning och relation till regler. Vi söker svar på vad eleverna säger om regler och vilka utmaningar de upplever med att följa regler. LÄS MER

  5. 10. Elevers upplevelser av inflytande på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Irena Pesic Stankovic; Lina El Masri; [2023]
    Nyckelord :children s rights; participation; democracy; phenomenology; influence; barns rättigheter; delaktighet; demokrati; fenomenologi; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera elevers upplevelser av inflytande. Vårt mål var även att lyfta elevernas rätt till att yttra sina åsikter om fritidsverksamheten. Tidigare forskning visar att fritidshemslärare tar upp vikten av lyssnande och att möta eleverna på deras nivå i sin verksamhet. LÄS MER