Sökning: "elevers inre motivationen i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden elevers inre motivationen i skolan.

  1. 1. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Eugen Sebastian Reichardt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning process; co-teaching; strategies; “cramming” contra “educating”.; Motivation; motivationsteorier; inlärning; lärande; tvålärarskap; strategier; ”lära ut” versus ”lära in”.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vet ärligt talat inte varför vi har grammatik” : En studie om gymnasieelevers motivation till grammatikmomentet i svenskämnet på gymnasiet och till att utveckla sina grammatikkunskaper i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Jofalk; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; gymnasieskolan; motivation; self-determination theory; Svenska 2;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en större förståelse för hur elever som nu läser kursen Svenska 2 upplever sin motivation till att utveckla sina grammatikkunskaper i svenska och till grammatikmomentet i gymnasieskolans svenskämne gällande graden av motivation och bakomliggande faktorer. Denna studie baseras på både kvantitativa och kvalitativa metoder genom en digital enkät. LÄS MER

  3. 3. ”Jag får den motivationen av att jag ska gå och jobba med bilar, skitroligt ju.” : - En studie av elevers berättelser om sin skolsituation på ett yrkesprogram.“

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Tobias Klebe; Robert Waderup; [2022]
    Nyckelord :elever; motivation; livsberättelser; relationer och yrkesgymnasium;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi inspirera till förbättringar i skolan för elever på yrkesprogram med låg motivation till skolarbete.Genom fem elevers berättelser av sin skolgång vill vi bidra med en ökad förståelse och medvetenhet kring dessa elever i skolsvårigheter samt uppmärksamma vilka stödinsatser en skola kan sätta in samt hur man kan arbeta för att öka elevers inre och yttre motivation, bland annat genom självbestämmande teorin (SBT). LÄS MER

  4. 4. Elevers inre- och yttre motivation till läsning : En kvalitativ studie om elevers motivation till läsning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Ekstrand; Johanna Johansson; Sara Malm; [2022]
    Nyckelord :Inre motivation; yttre motivation; extern reglering; introjektion; integration; identifikation; autonom; drivkraft; skola; elever; läsning; motivation till läsning; SDT och faktorer;

    Sammanfattning : Forskning visar på problematik rörande elevers läsvanor, vilket påverkar motivationen till läsning i skolan. Den enskilda läsningen förekommer olika mycket beroende på vilken skola som undersöks, trots att alla skolor ska arbeta för en lust till att lära. Mycket beror på elevers motivation till en handling, i detta fall läsning. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare motiverar elever till läsning : En kunskapsöversikt om hur lärare kan motivera elever till läsning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Ekstrand; Johanna Johansson; Sara Malm; [2021]
    Nyckelord :Inre och yttre motivation; lärare; elever; grundskola; drivkraft; läsning; klassrumsundervisning; läsintresse;

    Sammanfattning : Forskning visar på att elever i grundskolan påvisar bristande motivation när det kommer till läsning och att deras läsvanor har försämrats. När läsning väl förekommer är det till största delen som tidsfördriv, där elever enbart bläddrar i böcker. LÄS MER