Sökning: "elevers lärande svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden elevers lärande svenska som andraspråk.

  1. 1. "Det handlar inte bara om att kunna läsa" : En studie om att stötta andraspråkselevers läsutveckling i helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Prim; Klaudia Borsukiewicz; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; avkodning; helklassundervisning; läsförståelse; läsutveckling; ordförråd; stöttning; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka och synliggöra lärares upplevelser av att stötta läsutveckling hos andraspråkselever i helklassundervisning. För att ytterligare fördjupa förståelsen för lärares upplevelser av att undervisa andraspråkselever har vi intresserat oss för vilka framgångsfaktorer och behov lärare ser i den egna verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Jobba med språket : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt med särskilt fokus på högläsning för och med elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Stålhandske; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande undervisning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att förstå och bearbeta omvärlden. Arbetet med språkutvecklande arbetssätt i skolan gynnar inte enbart elevers lärande utan även kollegialt lärande. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet & ämnet svenska : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers erfarenheter om att läsa ämnet svenska i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rana Hanna Aranki; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturella perspektivet; svenska som andraspråk; svenska; högstadiet.;

    Sammanfattning : För att öka kunskapen om vad flerspråkiga elever kan ha för erfarenheter, upplevelser och åsikter om att läsa svenska tillsammans med elever som har svenska som modersmål, har jag utfört denna kvalitativa studie genom fokusgruppsintervjuer av informanter. Vidare syftar studien till att undersöka varför de flerspråkiga eleverna läser svenska (SVE) och vilken typ av stöd de flerspråkiga eleverna anser att de behöver då de läser SVE. LÄS MER

  4. 4. Studiehandledning av flerspråkiga elever i lågstadiet : Studiehandledares arbete och syn på betydelsen avelevers flerspråkighet för deras lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elias Eliassi; [2023]
    Nyckelord :Multilingual study guidance in primary school: Tutors teaching and views on pupils multilingualism; Flerspråkighet; studiehandledare; flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka studiehandledares arbete och betydelsen av elevers flerspråkighet för deras lärande i lågstadiet. För att samla in data genomfördes observationer och intervjuer med tre studiehandledare (engelska, kurdiska och arabiska) på olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända ungdomars språkutveckling och lärande i muntlig interaktion : En kvalitativ studie av interaktionen mellan svenska som andraspråkselever och lärare på språkintroduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Evelina Lindman; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkintroduktionsprogrammet; litteracitetspraktiker; interaktionsmönster; semantiska vågor;

    Sammanfattning : Kunskapen om undervisning för nyanlända ungdomar är viktig inför mitt kommande arbete som lärare. Därför var studiens syfte att undersöka muntlig interaktion i undervisning i svenska som andraspråk (sva) på språkintroduktionsprogrammet (SI). LÄS MER