Sökning: "elevers räknestrategier"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden elevers räknestrategier.
1. Kroppsligt förankrat lärande i matematiken : en studie om synliggörandet av elevers räknestrategier i årskurs 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen var att observera vilka räknestrategier inom addition och subtraktion elever i årskurs 1 använder sig av när de räknar inom talområdet 0–20. Tre rörelseaktiviteter har designats för studien som ska hjälpa eleverna att visa sina räknestrategier med kroppen som laborativt redskap. LÄS MER
2. Talfakta : En litteraturstudie om elevers utveckling av talfakta i grundläggande addition och subtraktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I matematikundervisningen kommer eleverna under hela sin skolgång att utveckla förmågan att lösa problem. En del av syftet med undervisning i matematik är att hjälpa eleverna gå från att använda konkreta material när de löser problem till att istället använda huvudräkning. LÄS MER
3. Elevers användning av räknelagar, räkneregler och räknestrategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elever i de tidiga skolåren är medvetna om de lagar, regler och strategier som bygger strukturen i aritmetiska uttryck. Inom matematiken finns det räknelagar, räkneregler och räknestrategier. Därför är det viktigt att elever i skolan ges möjligheten att utveckla kunskaper om dem. LÄS MER
4. Aritmetik : Undervisningsstrategier och räknestrategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Syftet i studien är att kartlägga vilka undervisningsstrategier och räknestrategier inom addition och subtraktion som tidigare forskning belyser. Studien är utformad som en systematisk litteraturstudie och artiklar har sökts via databasen Web of Science. LÄS MER
5. Huvudräkningsstrategier som grund för tabellkunskaper : En empirisk undersökning om och hur huvudräkningsstrategier undervisas i årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna undersökning tar sin utgångspunkt i en tidigare litteraturstudie vars resultat påvisade att grundläggande tabellkunskaper som tillgodogjorts genom huvudräknings-strategier, är avgörande för elevers fortsatta matematiklärande och en förutsättning för en välutvecklad taluppfattning. Om huvudräkningsstrategier explicit skall undervisas eller inte, var dock en fråga som besvarades olika av den i litteraturstudien ingående forskningen. LÄS MER