Sökning: "elevers språk och begreppsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden elevers språk och begreppsutveckling.

  1. 1. Elevers möjligheter till kommunikationoch begreppsanvändning imatematikklassrummet i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Kawsar Fakhro; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; kommunikationsmönster; matematik; matematiska begrepp; matematiskt språk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Forskning visar på en koppling mellan språk och matematik. Syftet med detta arbete ärdärför att undersöka vilka möjligheter lärare skapar för elevers begreppsutveckling genomkommunikation i matematikklassrummet i årskurserna F-3. Analysen är gjord utifrånhermeneutiken med en sociokulturell utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Matematikterminologi på svenskt teckenspråk i matematikundervisning : En empirisk undersökning med fokus på lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Yudiana Yang; [2021]
    Nyckelord :döv; matematikterminologi; matematik; multimodalitet; teckenkartläggning; teckenspråk; translanguaing; transspråkande; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Det är känt sen tidigare att det finns brister inom matematikterminologi på svenskt teckenspråk. Samtidigt har det noterats att många döva elever inte lyckats nå de nationella målen i matematik. Syftet med detta examensarbete är att undersöka matematikterminologin på svenskt teckenspråk samt behovet av att utveckla den. LÄS MER

  3. 3. Analys av läroböcker i matematik för lågstadiet : med fokus på geometriska begrepp

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Alen Kurtovic; Kornelija Gros; [2021]
    Nyckelord :begrepp; läromedelsanalys; representationsformer; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ge förståelse för vilka möjligheter för elevers begreppsutveckling och lärande inom området geometri som finns i elevers matematikläroböcker. Begreppsinlärningen, med hjälp av läroboken, belystes utifrån olika representationsformer som hittades i läroböckernas uppgifter. LÄS MER

  4. 4. Hälsostig : Begreppsutveckling hos elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Carina Hällström; [2021]
    Nyckelord :Aktivitetsuppdrag; Begreppsförståelse; Kropp och hälsa; Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Studien handlar om att öka elevers begreppsförståelse i biologi inom kropp och hälsa. I undersökningen medverkade elever från årskurs ett i en mellansvensk skola. Eleverna deltog i en hälsostig och utförde några olika aktivitetsuppdrag. Hälsostigen innefattade fyra undervisningstillfällen. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med faktatexter i en flerspråkig klassrumskontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofie Larsson; Agnes Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Multilingual classroom contexts; subject-specific language; sequential reading stages; text movability; discoursive movability; flerspråkiga klassrumskontexter; ämnesspecifika ord och begrepp; läsförlopp; textrörlighet; diskursiv rörlighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om lärares arbete med faktatexter i flerspråkiga klassrumskontexter. I studien undersöks därför hur två lärare strukturerar textarbetet i momentet ekonomi i samhällskunskap, vilka olika sätt att förhålla sig till en text som möjliggörs för eleverna genom de två lärarnas sätt att ställa frågor och tala om texten i undervisningen, samt hur lärarna i undervisningen stöttar elevers användning och förståelse av ämnesspecifika ord och begrepp. LÄS MER