Sökning: "elevers textproduktion"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden elevers textproduktion.

  1. 1. Digitaliseringens konsekvenser för svensklärares undervisning : Lärares tal om analogt och digitalt skrivande i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Ekström; Johan Nilsson; [2023]
    Nyckelord :analogt skrivande; digitalt skrivande; djupinlärning; skrivprocess; textproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att utifrån lärares tal öka kunskapen kring digitaliseringens konsekvenser för svensklärares undervisning och undersöka vid vilka lärtillfällen digitalt och analogt skrivande används. Studiens teoretiska ramverk utgår från Laclaus och Mouffes (1985) version av diskursteorin. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tänker att det är ungefär som en miniräknare” : En kvalitativ studie i svensklärares uppfattningar om Chat GPTs påverkan på elevers textproduktion i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vendela Thulin; [2023]
    Nyckelord :ChatGTP; elever; examination; läsförmåga; svensklärare; skrivförmåga textproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några svensklärares uppfattningar om Chat GPTs påverkan på elevers textproduktion i svenskämnet. Materialet utgörs av semistrukturerade intervjuer med nio legitimerade svensklärare och har bearbetats enligt innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Skrivutveckling vid läs- och skrivsvårigheter : Svensklärares skriftliga återkoppling på textproduktion av gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Örtenberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; texttriangel; skrivmodell; återkoppling;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur gymnasielärare i svenska på högskoleförberedande program kommenterar texter som är producerad av elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet är att studera såväl skrivuppgifter som textkommentarer skrivna av lärare med fokus på att hitta skrivstödjande strukturer i de båda textformerna. LÄS MER

  4. 4. ”Alltså grejen är det, det som var extra anpassningar då, det har alla nu” : En kvalitativ studie om hur lärare och specialpedagoger beskriver sitt arbete med digitala verktyg för att främja skrivutvecklingen för elever i behov av extra stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vilma Melin; [2022]
    Nyckelord :digital tools; extra support; writing difficulties; writing development; Swedish education; digitala verktyg; extra stöd; skrivsvårigheter; skrivutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Den aktuella studien lyfter fram hur elever i behov av extra stöd utvecklar sitt skrivande med hjälp av digitala verktyg. Digitala verktyg är en del av undervisningen idag och blir ständigt en mer omfattande del eftersom digitaliseringen i samhället kontinuerligt utvecklas. LÄS MER

  5. 5. Vad kännetecknar forskningen om grundskoleelevers textproduktion skriven digitalt och för hand : En översikt kring tidigare studier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Sjans; [2021]
    Nyckelord :Skrivutveckling; skriva för hand; skriva digitalt; tidig skrivutveckling;

    Sammanfattning : I dagens skola skriver elever både för hand och med hjälp av digitala verktyg. Den här kunskapsöversikten syftar till att belysa vad som kännetecknar forskning som jämför texter producerad för hand och med hjälp av digitala verktyg. LÄS MER