Sökning: "elevers uppfattning av religion"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden elevers uppfattning av religion.

  1. 1. “Det är ju inte som att man byter religion av det!” : En intervjustudie om elevers uppfattning av konfessionell undervisning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Aron Berglund; [2023]
    Nyckelord :Konfessionell undervisning; levd religion; meningserbjudande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze how students notice and understand confessional and non-confessional teaching, and how they perceive Lived Religion in the classroom. This study uses a Qualitative research method by gathering data through interviews with informants and later analyzing the material by using Englund’s theory Offer of Meaning and McGuire’s concept Lived Religion. LÄS MER

  2. 2. Minoritetsreligioners roll i den svenska skolan : En kvalitativ studie om nio lärares syn på Mellanösterns minoritetsreligioner i gymnasieskolans religionsundervisning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Ardewan Sokawi; [2022]
    Nyckelord :Minority religions; religious education; curriculum and intercultural education.; Minoritetsreligioner; religionsundervisning; läroplan och interkulturell undervisning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how religion teachers in Stockholm work with minority religions in their classes and examine teachers' views on minority religions' place in religious studies and their relation to the school curriculum. The focus of the study is on Middle Eastern minority religions. LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys: Levd religion i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hampus Holmgren; [2021]
    Nyckelord :levd religion; läromedelsanalys; religionsdidaktik; tolkande ansats; bildanalys;

    Sammanfattning : Detta är en läromedelsanalys som ämnar att redovisa om och hur levd religion förmedlas i läroböcker som används inom religionskunskapsämnet. Syftet med detta var att undersöka om läroböcker bär ansvaret för elevers uppfattning om att någon förmedling av den levda religionen helt saknas inom ämnet, en uppfattning som även tidigare forskning har upptäckt. LÄS MER

  4. 4. "Man kunde höra något nytt och börja tänka annorlunda" : En kvalitativ studie om elevers upplevelser av de fyra mest frekventa metoder som används i etikundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Holmgren; [2020]
    Nyckelord :ethics; reflect; reason; religion; pupils; etik; reflektera; resonera; religionskunskap; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra elevers upplevelser av de enligt samtida forskning fyra mest frekventa metoderna som används i undervisningen om etik inom religionskunskap i årskurs 4–6. Metoderna syftar till att utveckla elevernas reflektion- och resonemangsförmåga. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i spåren av en pandemi En kvalitativ undersökning av digitalt lärande i religionskunskapsämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anton Nilsson; Emil Cederholm; [2020]
    Nyckelord :Religion; Corona; Covid-19; Digitalt lärande; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur digitalt lärande och undervisning sker under Covid-19 pandemin i religionskunskapsämnet på gymnasienivå. Vi vill också synliggöra religionslärares uppfattning om hur elevers lärande eventuellt påverkas av det digitala lärande som följt Covid-19 pandemin. LÄS MER