Sökning: "elevers uppfattning om delaktighet och inflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden elevers uppfattning om delaktighet och inflytande.

  1. 1. Samling – ett gränsland mellan barnperspektiv och barns perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anders Front; Sara Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Samling; fritidshem; barnperspektiv; barns perspektiv; inflytande; delaktighet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka fritidshemslärares och elevers uppfattningar om samlingarssyften och genomförande. Följande forskningsfrågor har formulerats:- Vilka syften uttrycker fritidshemslärare respektive elever att olika samlingar har?- Vilka former av samling förekommer?- Hur ser elevers inflytande och delaktighet ut kring samlingars syfte, form ochgenomförande?En kvalitativ metod har använts för att få svar på studiens syfte och intervjuer har genomförts medsex fritidshemslärare samt med tre elevgrupper. LÄS MER

  2. 2. Meningsfull fritid - enligt vem? : En kvalitativ studie grundad ur elevers perspektiv av meningsfull fritid inom fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Clara Johansson; Maja Sunesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; meningsfull fritid; elevers perspektiv; delaktighet; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Meningsfull fritid är ett centralt begrepp i fritidshemmets verksamhet och berör i hög grad eleverna, då det är deras fritid som det handlar om. Trots det, samt att elevernas intressen och behov ska styra verksamheten, finns förhållandevis lite forskning om meningsfull fritid som belyser elevers perspektiv inom fritidshemsverksamheten. LÄS MER

  3. 3. Hur kan våra uppfattningar mötas? : En studie om elever och deras lärares uppfattning om delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Gullberg; Anna Hagesveen; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; medbestämmande; relationer; uppfattning;

    Sammanfattning : Studiens ambition är att ge en bild av elevers och deras lärares uppfattning om vad elevinflytande och delaktighet innebär, men också undersöka vilken roll relationen mellan elever och lärare spelar. Syftet är också att se hur lärare och elever uppfattar meningen med delaktighet och hur delaktigheten ger inflytande i realiteten utifrån de krav som ställs i skolans styrdokument. LÄS MER

  4. 4. "Jag fick bestämma lite mandalas till fritids" : En studie om hur elever uppfattar sina möjligheter att påverka sin tid på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jennie Örtendahl; Erica Enström; [2021]
    Nyckelord :Elevinflytande; informellt inflytande; formellt inflytande; delaktighet; fritids-hem; fritidsråd.;

    Sammanfattning : För att kunna utveckla arbetet kring elevers delaktighet och möjligheter att påverka sin tid på fritidshemmet har denna studie gjorts med fokus på elevers uppfattning om fenomenet inflytande. Forskning tyder på att elever är missnöjda med sina möjligheter att påverka sin tid på fritidshemmet och att många fritidshem brister i sitt arbete med elevers inflytande. LÄS MER

  5. 5. Vet du vad, elevhälsan, är det en människa? : En kvalitativ studie av elevers upplevelse av och uppfattning om elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Irina Hägg; Viola Petri; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; förebyggande; hälsofrämjande; inflytande; KASAM; kännedom;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om elevers kännedom, upplevelse, uppfattning och delaktighet av elevhälsan och dess förebyggande och hälsofrämjande arbete i grundskolan. Det är genom elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete som elevernas utveckling ska stödjas mot utbildningsmålen. LÄS MER