Sökning: "elevers uppfattningar"

Visar resultat 21 - 25 av 1893 uppsatser innehållade orden elevers uppfattningar.

  1. 21. Ett fritidshem för alla? - äldre elevers upplevelse av sin fritid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Per Ahlström; Cecilia Bengtsson; Daniel Nilsson; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritid; fritidshem; äldre elever; inskrivning; utskrivning; inflytande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever i årskurs 3-4 upplever fritidshemmets verksamhet jämfört med att gå hem eller göra annat efter skoldagens slut. För att uppnå detta syfte har vi arbetat utefter följande frågeställningar: ● Hur beskriver elever sin fritid på fritidshemmet? ● Hur beskriver elever sin fritid utanför fritidshemmet? ● Vilka faktorer avgör huruvida elever vill fortsätta på fritidshemmet? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört sex gruppintervjuer med sammanlagt arton elever i de aktuella årskurserna. LÄS MER

  2. 22. Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ellen Åkerhag Rebecka Eriksson; [2023-06-26]
    Nyckelord :lågstadiet; matematikämnet; motivation; matematikångest; självförmåga;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. LÄS MER

  3. 23. Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Agnes Wallgren; Alexzander Hasselholm; Sadam Taranis; [2023-04-20]
    Nyckelord :Algebra; Bokstavssymboler; Uppfattningar; Elevförståelse; Algebrans historia; Retorisk algebra; Synkoperad algebra; Symbolisk algebra; Abstrakt algebra.;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. LÄS MER

  4. 24. Hur använder man x egentligen?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Agnes Wallgren; [2023-04-19]
    Nyckelord :Bokstavssymboler; Algebra; Variabler; Elever; Matematik; Uppfattningar; Svårigheter; Missuppfattningar; Elevförståelse.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to investigate whether students understanding of letter symbols in algebra has changed since Dietmar Küchemanns study in 1976, as well as to see whether teachers’ view on students understanding and their misconceptions correlate with the test results shown by the students. To be able to measure the students understanding, the same test that Küchemann used in 1976 was used on students aged 15/16 today (although on a much smaller scale), and the results were then analysed, and the students were categorised into different levels of understanding, based on the descriptions of the levels made by Küchemann in 1981. LÄS MER

  5. 25. Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Agrell; Magdalena Lundstedt Nordén; [2023-02-16]
    Nyckelord :fenomenografi; NPF; framgångsfaktorer; kunskapsutveckling; välmående; inkludering;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än övriga elever. LÄS MER