Sökning: "elevers upplevelser av ämnet idrott och hälsa"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden elevers upplevelser av ämnet idrott och hälsa.

  1. 21. ”Jag kunde inte språket och jag hade inga kompisar” : en kvalitativ studie om elevers integrering genom ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Pashang Abdulla; Hedi Rabun; [2020]
    Nyckelord :integration; nyanlända;

    Sammanfattning : Abstarct Syfte och frågeställningar Syfte med denna studie är att undersöka hur integrationen av nyanlända elever genom undervisning i ämnet idrott och hälsa fungerar. Detta sker genom att ta reda på vad deras erfarenheter har för betydelse för integreringen samt genom att undersöka deras aktuella upplevelser av den svenska idrottsundervisningen. LÄS MER

  2. 22. Lever du som du lär ut? : En kvalitativ studie om lärares egna upplevelser gällande att vara fysiskt aktiva förebilder i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Öhling; Emelie Reyes; [2020]
    Nyckelord :Role model; teacher; physical education; adolescents; living habits; Förebild; lärare; idrott och hälsa; ungdomar; levnadsvanor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att i Stockholmsområdet undersöka vad som har bidragit till den nuvarande fysiska aktivitetsnivån hos lärare i idrott och hälsa och om lärarna upplever att de bör vara en förebild för eleverna gällande fysisk aktivitet på skolan och i sitt privatliv. Vad anser lärarna i idrott och hälsa har bidragit till deras nuvarande fysiska aktivitetsnivå?  Vad för upplevelser har lärare i idrott och hälsa angående att vara en förebild för eleverna gällande fysisk aktivitet? Vad för upplevelser har lärare i idrott och hälsa angående att vara en förebild både på skolan samt i sitt privatliv? Metod Studien har använt ett kvalitativt tillvägagångssätt där sex intervjuer genomförts och analyserats. LÄS MER

  3. 23. Idrott och hälsa - ett ämne utan gränser? : En studie kring elevers upplevelser av bedömning i idrott och hälsa 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Heselius; Max Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Läroplansteori; elevperspektiv; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på gymnasieelevers upplevelser kring bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvantitativ metodansats i form av en webbenkät tillämpats för att kunna se samband och skillnader samt för att få en mer övergripande bild av situationen. LÄS MER

  4. 24. Specialidrottselevers syn på ämnet idrott och hälsa : Innebandyspelares upplevelser av likabehandling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alva Ödéhn; [2020]
    Nyckelord :Elever; idrott och hälsa; likabehandling; specialidrott; speciella anpassningar; utbildning;

    Sammanfattning : Under min egen gymnasietid, gick jag på ett idrottsgymnasium och hade ämnet specialidrott. Eftersom jag därför vet att elever kan ha olika syn på det allmänna ämnet idrott och hälsa, så intresserades jag mig för att undersöka elevers syn på ämnet. LÄS MER

  5. 25. Formativ bedömning i distansundervisning inom ämnet idrott och hälsa : En intervjustudie om gymnasielärares upplevelser och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :André Kinnari; Johan Korsman; [2020]
    Nyckelord :bedömning för lärande; fjärrundervisning; online physical education OLPE .;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en av de arbetsmetoder som visat sig ha störst effekt på elevers inlärning. På grund av Folkhälsomyndighetens direktiv att under våren 2020 stänga ner gymnasieskolorna ochf örlägga all gymnasieutbildning på distans, krävdes en snabb omställning av gymnasielärarnas undervisning. LÄS MER