Sökning: "elevers upplevelser av särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden elevers upplevelser av särskola.

  1. 1. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wettervik; [2023]
    Nyckelord :autism; elevhälsa; fenomenologi; känsla av sammanhang; lärare; skolledare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER

  2. 2. En skola för alla : En kvalitativ intervjustudie av idrottslärares upplevelser av anpassningar och kollegialt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emine Tunuzliu; Merita Tunuzliu; [2022]
    Nyckelord :Teaching methods; collegial learning; capital; adaptation; physical education; Undervisningsmetod; kollegialt lärande; kapital; anpassning; inkludering; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka idrottslärares arbete med undervisningsmetoder som möjliggör en skola för alla. Samt att undersöka eventuella kompetenser eller kunskaper som idrottslärarna upplevs sakna inom möjliggörande metoder för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Drömmar i särklass! : En studie med fem elever på gymnasiesärskolan och deras tankar om framtiden

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Caroline Andersson; [2018]
    Nyckelord :Sysselsättning; delaktighet; gymnasiesärskola; levnadsvillkor; självständighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa de funderingar och tankar som elever med utvecklingsstörning kan ha inför sin framtid. Tanken är också att synliggöra de önskemål som eleverna har för att känna sig delaktiga vid inflytandet av sin egen undervisning genom att ta reda på om elevernas önskemål återspeglar skolans tankar om inflytande och delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Unga vuxnas erfarenheter av grundskola kontra särskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Christin Kyhlström; Alexandra Anderblad; [2017]
    Nyckelord :elevers upplevelser av skolgång; lindrig intellektuell funktionsnedsättning; grundskola byte grundsärskola; kvalitativ studie; livsberättelser; integrering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra sex ungdomars egna erfarenheter och upplevelser av sin skoltid i grundskola och sedan i särskola. Medialt har särskolan fått ett dåligt rykte. I denna studie låg fokus på att lyfta fram elevernas egna erfarenheter av både grundskola och särskola och hur de har upplevt skoltiden. LÄS MER

  5. 5. UTBILDNING OCH YRKESROLL : Några studenters reflektioner kring sin utbildning till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Marianne Elf Verrier; Annika Bengtsson; [2016]
    Nyckelord :Diagnos utvecklingsstörning; speciallärare; särskola; utbildning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge nyexaminerade speciallärares syn på hur de upplevt att utbildningen till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning rustat dem för en mycket varierande yrkesroll. Eftersom studenter som undervisats i speciallärarutbildningen med inriktning mot utvecklingsstörning förväntas bli experter på vad det innebär att vara utvecklingsstörd i ett inlärningsperspektiv, innehåller studiens centrala delar: historiskt perspektiv, diagnosen utvecklingsstörning, särskolans karraktär samt yrkesrollen och speciallärarundervisningen. LÄS MER