Sökning: "elevgrupperingar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet elevgrupperingar.

  1. 1. Elevgrupperingar på fritidshemmet : En studie om fritidslärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Sema Kanat; Agnes Nielsen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Varje elev ska ges förutsättningar att skapa och upprätthålla goda relationer. Syftet med studien var att undersöka och beskriva fritidslärares uppfattningar om varför olika grupperingar skapas och vilka faktorer som kan påverka elevgrupperingar. LÄS MER

  2. 2. "Får jag vara med i er grupp?" : Fritidslärares berättelser om elevgrupperingar på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Emma Göransson; Ajdin Hadzic; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ metod; elevgrupperingar; relationer;

    Sammanfattning : Elever befinner sig dagligen i grupperingar, i grupperna blir eleverna granskade och möjligheten finns att bli accepterade eller uteslutna.  Syftet med studien var därför att skapa kunskap om vilka bakomliggande faktorer det finns avseende elevgrupperingar på fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning för alla elever : En kvalitativ studie om hur lärare undervisar och individualiserar i matematisk problemlösning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Åsa Larsson; Annie Svensson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Synen på matematik har förändrats från att se till elevers färdigheter att lösa rutinuppgifter till att se matematiken som en meningsfull problemlösande aktivitet. Det är även den problemlösande matematiken som framhålls som betydelsefull i olika vardags- och yrkessammanhang. LÄS MER

  4. 4. Mångkulturalitet i skola och fritidshem : En studie om olika elevgrupperingar i den mångkulturella skolan och fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Armin Krakonja; Magdalena Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; mångkulturalism; vi och dom perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur fritidslärare förhåller sig till hur det skapas olika grupperingar på grund av sociala olikheter i elevgruppen i en mångkulturell skola och på ett mångkulturellt fritidshem. Frågeställningarna är utformade så att fritidslärarna har kunnat besvara hur de ser på mångfald i verksamheten och ur vilka aspekter de uppmärksammar grupperingar i den mångkulturella verksamheten beroende på sociala skillnader samt hur de arbetar för att skapa ett vi i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Talad kommunikation i matematikklassrummet : Den talade kommunikationens utrymme i och betydelse för lärande och bedömning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Fredriksson; Malin Törnå Norén; [2015]
    Nyckelord :kommunikationskompetens; matematiklärande; matematisk kompetens; muntlig bedömning; muntlig kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, utifrån lärare som ingår i Matematiklyftet, beskriva och analysera lärares erfarenheter av muntlig kommunikation som en del av matematik-undervisning, matematiklärande och matematikbedömning, samt hur detta kan förstås. Studien utgår från en kvalitativ ansats och bygger på halvstrukturerade intervjuer med 12 lärare som är behöriga i samt undervisar i matematik i årskurserna 1-9 i grundskolan. LÄS MER