Sökning: "elevinflytande i lärandet"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden elevinflytande i lärandet.
1. Den fria lekens lärande : En kvalitativ studie om fritidspersonals uppfattningar till lärandet i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Leken är en omfattande del av fritidshemmets verksamhet, i kapitel fyra i läroplanen beskrivs att leken behöver ges stort utrymme (Skolverket, 2019). Därför är det av betydelse att bidra med ny kunskap om lek och lärande. LÄS MER
2. “Om man själv inte tycker dans är roligt så är det svårt, eller så får man vara en bra skådespelare” : en didaktisk studie om hur lärare arbetar med dans i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Aim The aim of this study is to examine how teachers in secondary school work with dance in physical education and which didactic challenges of teaching that appear. The following three questions will help to answer the study’s aim. LÄS MER
3. Informellt elevinflytande, en skendemokrati eller bra för lärandet?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Elevinflytande betonas i skolan styrdokument. Elevinflytande är en mänsklig rättighet, elevinflytande anses bidra till ett ökat lärande och elevinflytande bidrar till att fostra demokratiska medborgare. LÄS MER
4. Att skapa förutsättningar för elevers inflytande En beskrivning av rektorers uppfattningar om elevinflytande
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att beskriva rektorers uppfattningar om fenomenet elevinflytande. Undersökningen har en fenomenografisk forskningsansats och genomfördes i form av halvstrukturerade intervjuer med sju verksamma rektorer. Studien analyseras utifrån ett ledarskapsperspektiv. LÄS MER
5. Lärarens dubbla uppdrag inom Ekonomiprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarens dubbla uppdrag inom gymnasieskolans ekonomiprogram och är ännu en studie som visar på att uppgiftsorienterat/elevaktivt förhållningssätt ger läraren förutsättning att uppfylla Skollagens båda uppdrag, att ge eleverna kunskaper och demokratiska värden, samt känna lust i lärandet samtidigt. Utgångspunkt är Skollagen och Skolverkets texter. LÄS MER