Sökning: "elevintervjuer"

Visar resultat 11 - 15 av 249 uppsatser innehållade ordet elevintervjuer.

  1. 11. Läs- och hörförståelsen i relation till den inre bilden. : Den inre bildens betydelse för läs- och hörförståelse hos elever i årskurs 4 och 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Berg; Jennii Johansson; [2023]
    Nyckelord :Hörförståelse; Läsförståelse; Inferenser; Dual Coding Theory. Lässtrategier;

    Sammanfattning : Studien är både kvalitativ genom klassrumsanteckningar och semistrukturerade intervjuersamt kvantitativt genom läs- och hörförståelsetester. Syftet med examensarbetet är attbelysa elevers upplevelse av högläsning och egen tyst läsning i årskurs 4 och 5 inomsvenskämnet i grundskolan. LÄS MER

  2. 12. ”Ibland tänker jag, vad tusan har jag skrivit nu?” - en fallstudie om meningsfullt skrivande i en årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Åkerlund; Sabrie Ismani; [2023]
    Nyckelord :elevperspektiv; fallstudie; meningsfullt skrivande; motivation; skrivundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare inblick i vad som är meningsfullt skrivande för elever i en årskurs 2 och om detta är synligt i skrivundervisningen. Genom bidraget vill vi kunna engagera och motivera våra framtida elever samt utforma skrivundervisningen efter vad eleverna anser är meningsfullt. LÄS MER

  3. 13. Elevers val av skrivverktyg : i skolan och på fritiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anette Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :skrivverktyg; skrivförmåga; svenska;

    Sammanfattning : Bakgrund: I kursplanen för grundskolan står det på flera platser att eleven ska utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom skrift. De förväntas skriva olika typer av texter i varierande omfattning och de har genom skolan tillgång till skoldatorer samt papper och penna som skrivverktyg. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkiga elevers språkbruk i NO-undervisningen i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmelie Evald Thari; [2023]
    Nyckelord :diskursiv rörlighet; flerspråkiga elever; naturvetenskapliga ämnen; skolspråk; språklig stöttning; vardagsspråk;

    Sammanfattning : I dagens globala samhälle förflyttar sig människor mellan länder i högre utsträckning än någonsin och under läsåret 2021/2022 hade 28,6% av alla grundskoleelever i Sverige ett annat modersmål än svenska. Detta ställer höga krav på skolan som har i uppdrag att erbjuda alla elever en likvärdig utbildning. LÄS MER

  5. 15. "Om jag bara gör samma sak så lär jag ju mig ingenting" : En empirisk studie om elevers upplevelse av sitt eget lärande i matematik genom multimodalt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Asklöf; Hilda Svensson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; matematik; matematikundervisning; representationer; arbetssätt; upplevelse; ork; intresse; samarbete; lärande och likvärdighet;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie tar sin utgångspunkt i tidigare systematiska litteraturstudie som presenterar lärares och forskares beskrivningar av multimodalitet inom matematik. Syftet i denna aktuella studie är istället att Aktuell studies syfte är att istället beskriva elevers egna upplevelser av en multimodal matematikundervisning. LÄS MER