Sökning: "elevintervjuer"
Visar resultat 21 - 25 av 249 uppsatser innehållade ordet elevintervjuer.
21. ”Det är väl dem här lapparna som sitter lite överallt” : En kvalitativ studie kring elevers uppfattningar om bildstöd på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Bildstöd är ett pedagogiskt hjälpmedel som i olika grad nyttjas i skolverksamhetens olika delar. En aspekt av bildstöd som det saknas omfattande forskning kring är hur bildstöd används i fritidshemmets kontext, inte minst med utgångspunkt i ett elevperspektiv. LÄS MER
22. Elevperspektiv på läsning : Hur eleverna i årskurs 2 ser på läsning och om det kan kopplas till deras läsresultat.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studien undersöker sambandet mellan elevers läslust och resultat i läsförståelse, ordavkodning och läshastighet. Informanterna är elever från en tvåparallellig årskurs 2 på en skola i en storstadskommun i Sverige. Elevernas perspektiv har stort fokus i undersökningen och flertalet intervjuer med elever analyseras. LÄS MER
23. Läsförståelsestrategier och metakognition : En kvalitativ studie om elevers förståelse och användning av läsförståelsestrategier i förhållande till utveckling av metakognition
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Intresset för kognitiva teorier kopplat till inlärning har på senare tid ökat. Vår studie intresserar sig för hur elever utvecklar metakognition i relation till läsförståelse genom att undersöka elevens användning och förståelse för läsförståelsestrategier. LÄS MER
24. “Då får man en sån härlig känsla i kroppen, yes jag fixade det!” : En empirisk studie om hur elever i årskurs 1 motiveras i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer elever i årskurs 1 uttrycker öka deras motivation och lärande i matematik utifrån frågeställningen: Vad framträder i elevernas resonemang kring vilka faktorer som är viktiga för elevers motivation till matematikämnet? Studien grundar sig på en tematisk analys av elevintervjuer från elever i årskurs 1, och elevsvaren analyseras utifrån motivationsteorin Self Determination Theory. I tidigare forskning framkommer det att elever bland annat motiveras av att se nyttan med matematiken inför framtiden samt att olika arbetssätt motiverar dem olika mycket vilket också framkommer i den här studien. LÄS MER
25. “Om det är en jättesvår uppgift då kan jag tänka så som typ någon annan gjorde.” : En empirisk studie om elevers upplevelser kring att arbeta muntligt med problemlösning utifrån EPA-metoden.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna empiriska studie handlar om muntlig matematik och syftar till att ta reda på hur elever upplever att det är att arbeta med problemlösningsuppgifter utifrån EPA- metoden. Inom matematiken ska eleven ges möjlighet att utveckla kursplanens olika förmågor, varav kommunikationsförmågan och problemlösningsförmågan är två av dem. LÄS MER