Sökning: "elevprestation"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet elevprestation.

  1. 1. ”På vilka sätt kan olika undervisningsmetoder gynna elever i matematiksvårigheter?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mikaela Ottosson; Rebecka Ottosson; [2024]
    Nyckelord :lågstadiet; lärande; matematiksvårigheter; undervisning.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka gynnande undervisningsmetoder för elever med svårigheter i matematik. Genom att granska befintlig forskning identifieras olika pedagogiska tillvägagångssätt som stödjer dessa elevers lärande. Vi har använt systematiska sökningar i databaser och valt ut relevanta artiklar för analys. LÄS MER

  2. 2. Kan man få A i musik genom att spela Blinka lilla stjärna?! : Bedömning och betygssättning av enkla melodier är den likvärdig?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Niclas Johansson; [2022]
    Nyckelord :Music education; assessment; grading; equivalent assessment; junior high school; Musikundervisning; bedömning; betygsättning; likvärdig bedömning; grundskola; åk 9;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva variationen i hur musiklärare tolkar kunskapskrav i sin bedömning. Fokus ligger på hur de bedömer kraven på tajming i enkla melodier. Mitt mål var att undersöka om bedömningarna var likvärdiga, eller om inte vad som skilde bedömningarna åt. LÄS MER

  3. 3. Systematisk litteraturstudie om effekterna av formativ bedömning på matematikprestationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ida Berg; [2022]
    Nyckelord :Cause; effect; formative assessment; mathematics; student performance; Effekt; elevprestation; formativ bedömning; matematik; orsak;

    Sammanfattning : En kunskapsöversikt på effekterna av formativ bedömning behövs i alla ämnen inklusive matematik. Syftet med studien är att genom en systematisk litteraturstudie ta reda på vilka bevis det finns som säger att formativ bedömning är eller inte är effektiv när det gäller elevers prestationer samt att analysera orsakerna av dessa effekter. LÄS MER

  4. 4. Sverige och Finland ur ett komparativt perspektiv : En kvantitativ studie om vilka elevfaktorer som påverkar Sverige och Finlands PISA-resultat i naturkunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Mossberg; [2019]
    Nyckelord :PISA; elevprestation; naturkunskap; socioekonomisk bakgrund; invandrarbakgrund; skolk; motivation;

    Sammanfattning : Sweden has been through an educational crisis lately. The declining performance in the TheProgramme for International Student Assessment (PISA), has been the subject of mediaheadlines for several years. Sweden ranks among the wealthiest countries in the world with agenerously welfare model that provide its citizens with free, quality education. LÄS MER

  5. 5. Värderingar av kunskaper och lärande vid ämnesintegrerad NO-undervisning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman Al-Qadhi; Basil Al-Khailany; [2016]
    Nyckelord :Ämnesintegration; naturorienterande ämnen; elevprestation; PISA; timplan;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det finns fördelar och nackdelar med ämnesintegrerad undervisning av NO-ämnena. Ämnesintegrerad undervisning är den undervisning som berör flera olika ämnen och på så vis skiljer sig från ämnesindelad undervisning. LÄS MER