Sökning: "elevreflektioner"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet elevreflektioner.
1. Vilka betydelser har positiva lärar- och elevrelationer i slöjden utifrån elevreflektioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om eleverna tycker att en god lärar- /elevrelation kan ha betydelse för arbetet i slöjden. Vi vill också veta hur eleverna tycker att lärarna ska göra för att bäst bygga upp en relation med eleverna. LÄS MER
2. "Att göra miljön glad” : Elevreflektioner om läromedel med fokus på hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie utgår från två utvalda läromedel för undervisning inom hållbar utveckling.En uppgift från varje läromedel genomförs i en elevgrupp i årskurs 3. Syftet är att se vad som är viktigt för elevernas lärande samt vad som tilltalar och engagerar eleverna och om eleverna uppmärksammar uppgifternas syfte. LÄS MER
3. Elevers samskapande
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera den verbala kommunikation som förekommermellan elever när de samskapar en narrativ text. I samband med detta undersöks ävenelevernas reflektioner av det genomförda arbetet i par. LÄS MER
4. Erfarenheter av och tankar om att vara flerspråkig - reflektioner av åtta gymnasieelever
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen är en undersökning av åtta elevers erfarenheter och tankar om att vara flerspråkig. Syftet var att ta reda på hur ett antal flerspråkiga personer själva upplevde sin situation, för att på så sätt öka kunskapen och förståelsen om flerspråkighet och därmed minska missförstånd. LÄS MER
5. ”Som man frågar får man svar”, eller…? : Reflektioners funktion i textilslöjden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vår studie har som syfte att belysa slöjdlärares arbete med elevreflektioner i textilslöjdsundervisning. Fyra lärare har intervjuats kring hur de definierar begreppet reflektion, vad de anser att reflektioner har för funktion, vad deras intention med reflektionsarbetet är, vilka arbetsredskap de använder samt hur de arbetar med återkoppling gentemot eleverna. LÄS MER