Sökning: "elevstöd"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet elevstöd.

  1. 1. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Robert Svensson; [2022]
    Nyckelord :Arguments; communicative ability in science; philosophy for children; sociocultural learning; transformative learning; Argument; filosofi för barn; kommunikativ förmåga inom naturvetenskap; sociokulturellt lärande; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER

  2. 2. Elevstöd kring matematiska textuppgifter i digitala läromedel : En innehållsanalys av två digitala läromedel i matematik för årkurs 3

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Herme Rahmani; Lamia Bouzgarrou EP Bouzguenda; [2021]
    Nyckelord :Elevstöd; Matematik; Grundskolan; Digitala läromedel;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study is to contribute knowledge about how digital resources can support students with mathematical text assignments. Specifically, the study aims to study what potential digital resources can have in linguistic support for students. LÄS MER

  3. 3. Differentierad matematikundervisning = matematikundervisning för alla?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelina Ludvigsson; Kristina Tillenius; [2020]
    Nyckelord :Differentiering; Förhållningssätt; Inkludering; Lektionsdesign;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractLudvigsson, Evelina och Tillenius, Kristina (2020). Differentierad matematikundervisning =matematikundervisning för alla? Speciallärarprogrammet, Matematikutveckling, Institutionenför skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Elevstöd i samband med APL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :My Olofsson; Sara Hysing; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; extra anpassningar; särskilt stöd; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Trots att alla gymnasieelever i har rätt till samma stöd under arbetsplatsförlagt lärande (APL) som de har i skolan finns det i praktiken svårigheter att utforma ett fungerande stöd. Under APL är yrkesläraren den som vanligtvis fungerar som en länk mellan skolan och arbetsplatsen medan handledaren är den som, tillsammans med skolan, ska stötta eleven på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Det komplexa samarbetet mellan fritidshem och hem : En studie om samarbetet samt dess påverkan på elevens sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Sognevik Joo; Maria Hedin; [2019]
    Nyckelord :after-school programme; guardiancooperation; disagreement; communication; dialogue; fritidshem; föräldrasamarbetet; oenighet; kommunikation; dialog;

    Sammanfattning : The purpose of this independent work is, firstly, to gain a greater understanding of the complex cooperation between educators in the after-school programme and guardians, and secondly, to see how the collaboration affects the social development of pupils. The study is based on two stories about our own professional experience from situations which are difficult to assess. LÄS MER