Sökning: "elevtext analys"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden elevtext analys.

  1. 1. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Carolina Heedman; [2022-06-23]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; BICS; CALP; produktivt ordförråd; akademiska markörer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER

  2. 2. En stilistisk analys av några elevers argumenterande texter i åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vlora Sudjada; [2021]
    Nyckelord :avancerad text; elevtexter; genre; informationstät; kvalitativ; kvantitativ; meningsfullhet; talspråk; texttyp; sats- och meningsnivå; satslära; stil; stilistisk analys; ordnivå;

    Sammanfattning : Studiens syfte är göra en stilanalys på ord, sats- och meningsnivå. Vidare är syftet även att undersöka vilken information en kvantitativ stilistisk analys kan ge läraren om elevens skrivande. För att uppnå syftet har tio argumenterande texter från årskurs 6 analyserats på ord- sats- och meningsnivå. LÄS MER

  3. 3. Från E till A i samma text : Hur sju svensklärares och fem svensklärarstudenters bedömning av en elevtext varierar i helhet och detalj.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alexandra Alexandersson; [2017]
    Nyckelord :assessment variation; writing discourses; statistical analysis; theory-steered thematic analysis; teachers; student teachers; Bedömningsvariation; skrivdiskurser; statistisk analys; teoristyrd tematisk analys; lärare; lärarstudenter;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how Swedish teachers and student teachers of Swedish vary in their assessment of a pupil’s text, in judging both the text as a whole and its parts. In the study the informants were asked to assess a pupil’s text (a text presenting an argument) from the national examination in Swedish 1 with the aid of an assessment matrix and then complete a questionnaire assessing the text as a whole and in its parts. LÄS MER

  4. 4. Tes, personlighet och aktörsperspektiv : En undersökning av subjektsperspektiv och en argumentationsanalys av nationella prov i årskurs 3 på gymnasiet 2010

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wictor Börjesson; [2013]
    Nyckelord :Subjektsperspektiv; Argumentationsanalys; Gymnasieelever; Nationella prov;

    Sammanfattning : År 2012 utkom en studie Lika för alla? – Omrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan under tre år (2012). I den har skolinspektionen samlat in och rättat om nationella prov. Syftet har varit att kontrollera att kvalitén upprätthålls, genom att analysera om ursprungsrättare gör korrekta bedömningar av uppsatserna. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar och strategier en analys av lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anders Hansson; [2013]
    Nyckelord :Kulturpedagogik; Konstpedagogik; Konstpedagogikens dilemma; Lärarhandledningar; Reception; Textanalys; Lärartext; Elevtext;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från en kvalitativ textanalys av lärarhandledningar och andra texter frånmuseilektioner.se. LÄS MER