Sökning: "elevtexter"

Visar resultat 16 - 20 av 339 uppsatser innehållade ordet elevtexter.

  1. 16. Hur lärare beskriver sitt arbete med återkopplingpå elevtexter i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie om hur grundskolelärare beskriver sitt arbete med återkoppling på elevtexter i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniel Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Återkoppling; grundskolan; elevtexter; svenska;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt arbete med återkoppling på elevtexter i svenskämnet. Syftet med den här studien är att få mer kunskap om hur lärare behöriga att undervisa i grundskolans år 4–6 arbetar med och resonerar kring den återkoppling de ger elever när de bedömer deras texter i svenskämnet. LÄS MER

  2. 17. Samband mellan betyg och språkliga variabler i nationella prov i svenska som andraspråk : En studie av elevtexter från nationella prov i svenska som andraspråk för gymnasiets årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anders James; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationellt prov; korrekthet; komplexitet; idiomatiskhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det finns samband mellan betyg och språklig behärskning och skriftspråklig nivå för gymnasieelevers nationella prov i svenska som andraspråk 3. Analysen genomfördes genom att studera de utvalda texternas korrekthet, komplexitet och idiomatiskhet, där korrekthet definierades genom processbarhetsteorins nivå 4 och 5, komplexitet genom fundamentslängd och nominaliseringar och slutligen idiomatiskhet genom flerordsuttryck och partikelverb. LÄS MER

  3. 18. Godkänner lärare texter med en lägre språklig nivå än tidigare? : En undersökning av språkriktighetsfel i godkända elevtexter från de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alva Schiöler; [2022]
    Nyckelord :Språkriktighet; ungas skrivförmåga; bedömning; skrivkris;

    Sammanfattning : År 2020 sändes Utbildningsradions dokumentär Skrivglappet, vilken gav upphov till en diskussion kring om unga har blivit sämre på att uttrycka sig i text. I dokumentären hävdasatt lärare idag godkänner texter med lägre språklig kvalitet än tidigare. LÄS MER

  4. 19. "Jag har upptäckt att jag jobbar bra på beting" : Hur 16 svensklärare beskriver sitt arbete med tidseffektiv bedömning av elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Ernst Rydén; [2022]
    Nyckelord :working environment; assessment; feedback; student texts; arbetsmiljö; bedömning; återkoppling; elevtexter;

    Sammanfattning : This paper describes the working environments of gymnasium teachers in Swedish when they mark, correct, or assess their students’ written texts that have been handed to them. Which strategies do they use for making this activity less time-consuming and efficient? How do they perceive their workload? If they teach other courses than Swedish 1, 2 and 3 – do they perceive any difference in the workload of marking, correcting, grading, or assessing students’ written texts? To examine this, a web-based survey has been conducted with a qualitative approach. LÄS MER

  5. 20. Handskrivna eller datorskrivna elevtexter? : En textanalys av skillnader mellan handskrivna och datorskrivna elevtexter och lärarens syn på detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emil Fürsten; [2022]
    Nyckelord :Hand writing; computer writing; writing teaching; Swedish subject; grades 4-6; Skrivande för hand; datorskrivande; skrivundervisning; svenskämnet; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : This study aims to analyze differences between students' handwritten and computer-written texts regarding spelling, grammar and rules of the Swedish language. In addition, the teacher's role will be analyzed based on teaching around writing development. The study will have its theoretical starting point in the sociocultural theory. LÄS MER