Sökning: "elevvariation"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet elevvariation.

  1. 1. Effekter av nivågruppering : En litteraturöversikt om nivågruppering i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Billing; Maja Engsund; [2018]
    Nyckelord :Nivågruppering; elev; matematik; undervisning; homogen och heterogen.;

    Sammanfattning : Lärare ansvarar för att möta alla elevers olika förutsättningar och behov i matematikundervisningen därför bör det finnas flera vägar att nå målen. Att differentiera undervisningen genom nivågruppering är en väg att gå för att möta alla elevers olikheter. LÄS MER

  2. 2. Nivågruppering och elever som lätt når målen med matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Andersson; [2018]
    Nyckelord :Nivågruppering; Elever som lätt når målen; Matematik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur nivågruppering används i grundskolans lägre årskurser, det vill säga från förskoleklassen upp till årskurs tre, samt att synliggöra hur denna differentieringsmetod kan utformas för att möta de elever som lätt når målen med matematikundervisningen.En kvalitativ undersökning i form av intervju har genomförts med fyra lärare verksamma i förskoleklassen till årskurs tre, för att undersöka deras erfarenheter och uppfattningar kring nivågruppering och differentieringsmetodens möjligheter för de elever som lätt når målen med matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Särskolans elever i grundskolan : Lärares upplevelser av att undervisa integrerade elever i årskurs 7-9 i ett ramfaktorteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maria Bondegård; [2016]
    Nyckelord :Special school; mainstreamed pupil; inclusion; curricula; intellectual disability; Särskola; integrerad elev; inkludering; kursplaner; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is on the basis of frame factors such as time, policy documents and student diversity, to examine some teachers' perceptions of opportunities and difficulties to teach mainstreamed pupils. The underlying intensions is to show what is found in the teachers' statements concerning what conditions they feel they have to teach on the basis of two different curricula, how they express themselves on various frame factors such as time, policy documents and student diversity, and if other possible frame factors become visible in the teachers´ statements. LÄS MER

  4. 4. Nivågruppering – för elevernas eller lärarnas skull? : En intervjustudie av lärares åsikter om nivågruppering

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Liv Andersen; Ida Eriksson; [2007]
    Nyckelord :nivågruppering; differentiering; elevvariation; engelsklärare; svaga starka elever;

    Sammanfattning : Sverige är på väg mot ett skolsystem som ger en ökad uppdelning av elever. Det skapas fler och fler valmöjligheter och alternativ för dagens elever. Nivågruppering innebär att eleverna delas upp i lättare och svårare grupper inom ett och samma ämne. I grundskolan har dessa grupper tidigare kallats allmän och särskild kurs. LÄS MER