Sökning: "elgitarrundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet elgitarrundervisning.

  1. 1. Spela efter, för och emot noter på elgitarr : Gymnasieelevers diskursiva uppfattningar kring notläsning på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Hellgren; [2024]
    Nyckelord :discourse analysis; discursive psychology; electric guitar; electric guitar instruction; high school students; sheet music; sheet music instruction; diskursanalys; diskurspsykologi; elgitarr; elgitarrundervisning; gymnasieelever; notläsning; notläsningsundervisning;

    Sammanfattning : I det här självständiga arbetet framkommer det att notläsning inte alltid ses som någonting nödvändigt av elgitarrelever på gymnasiet, men det finns vissa tillfällen de värderar det högt. I det här självständiga arbetet undersöks diskursiva uppfattningar och diskursivt innehåll i gymnasieelevers utsagor kring notläsning på elgitarr. LÄS MER

  2. 2. Spela gitarr med plektrum : Hur gitarrlärare samtalar om plektrumets betydelse i elgitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Alex Stedt; [2022]
    Nyckelord :plektrum; plektrumanvändning; gitarr; gitarrlärare; mediering; verktyg;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about how guitar teachers converse about the importance of the guitar pick in electric guitar studies and how the guitar plectrum mediates actions and knowledge.The research questions are the following:What comes across as being characteristic in guitar teachers ́ discourse about the guitar plectrum in electric guitar studies?Do guitar teachers describe their students ́ use of the guitar plectrum to be decreasing, if so, how? The method for the gathering of data was semi structured qualitative interviews. LÄS MER

  3. 3. Varför pratar vi inte om klang och sound på gitarrlektionerna? : En kvalitativ studie om sound och klang i gitarrundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Alexander Porsbjer; [2022]
    Nyckelord :sound; klang; sound och klang; gitarrundervisning; elgitarr; gitarrförstärkare; musik-pedagogik; instrumentalundervisning; instrumentundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sound och klang kan vara ett fokus i elgitarrundervisning, hur elever upplever detta samt hur detta kan ställas i relation till deras åsikter och tankar om sound och klang. Arbetet har utgått ifrån dessa frågeställningar:- Vilka utmaningar och möjligheter följer med att undervisa i elgitarr med fokus på sound och klang?- Hur uppfattar elever sound och klangs relevans i gitarrundervisning? Tre deltagare fick två lektioner vardera där den första lektionen koncentrerade sig på det ljudtekniska inom elgitarr – gitarrens inställningar samt elgitarrförstärkarens inställningar och hur det låter. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte omöjligt, det här låter ju ändå bra för att vara första eller andra gången!” : En studie om hur vuxna nybörjare upplever traditionell och upplevelsebaserad elgitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Henrik Karlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Inte enbart elgitarren : Elgitarrlärares val av undervisningsmaterial samt hur de motiverar och använder det i sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Björn-Ove Aronsen; [2020]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; kommunal musikskola; undervisningsmaterial; redskap i elgitarrundervisning; digitala verktyg; sociocultural perspective; the school of music and art; teaching material; tuition tools in electric guitar teaching; digital tools;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få djupare insikt i vad elgitarrlärare på kommunala musik- och kulturskolor använder för undervisningsmaterial, hur de motiverar användandet och på vilka sätt materialet verkar inspirerande på eleverna. I bakgrundsavsnittet presenteras tidigare forskning och annan litteratur som berör studien samt de teoretiska utgångspunkterna. LÄS MER