Sökning: "elin andersson ltu"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden elin andersson ltu.

  1. 1. TAKK och dess betydelse för barns språkutveckling : en enkätstudie om hur TAKK används i förskolans utbildning för att stötta barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Andersson; Elina Vestermark; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; kommunikation; språkutvecklande miljö; språkutveckling; TAKK; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare säger sig arbeta med TAKK i förskolan för att skapa en språkstimulerande miljö. Utifrån detta genomfördes studien genom att samla information kring tidigare forskning samt litteratur för att skapa en förståelse för hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) bör användas för att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med fritidsaktiviteter för barn och ungdomar med funktionsnedsättningar inom barn- och ungdomspsykiatrin och habiliteringen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Elin Andersson; Anna Nordström; [2020]
    Nyckelord :Children and adolescents; functional impairments; leisure activity; occupational therapy; Arbetsterapi; barn och ungdomar; fritidsaktiviteter; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuters erfarenheter av att arbeta med fritidsaktiviteter för barn och ungdomar som lever med funktionsnedsättningar inom barn- och ungdomspsykiatrin och habiliteringen. Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER

  3. 3. Nu ska vi snacka om mannen - igen! : En studie om litterär representation, litterärt arbete och potentiellt meningsskapande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Masculinity; literary representation; hegemonic masculinity; fiction; meaning making; gender studies; L1 teachers; stereotype; upper secondary school; Maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; genusstudier; litterära representationer; skönlitteratur; meningsskapande; svensklärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur maskulina representationer i utvalda skönlitterära böcker framställdes och att studera svensklärares utsagor kring arbetet med dessa manliga representationer på gymnasiet samt hur svensklärares arbete med de maskulina representationerna kunde verka meningsskapande i klassrummet.      Våldet ökar bland unga män och det är färre pojkar än flickor som når kunskapskraven i alla ämnen i årskurs nio. LÄS MER

  4. 4. Vårdpersonals upplevelser av att vårda personer med demenssjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Elin Ahlström; Elina Andersson; [2016]
    Nyckelord :Demens; vårdpersonal; omvårdnad; litteraturstudie; kvalitativ innehållsanalys; upplevelser;

    Sammanfattning : Demenssjukdom är en av de mest vanligt förekommande sjukdomarna och det är främst äldre människor som drabbas. Detta kommer att leda till att antalet personer med demenssjukdom kommer att öka och deras komplexa sjukdomsproblematik kommer att leda till ökat behov av sjukhusvistelse och särskilt boende. LÄS MER