Sökning: "elmeroth"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet elmeroth.

  1. 1. Faktorer som påverkar flerspråkiga elever i matematikundervisningen : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Andersson; Amanda Rembsgård; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; förstaspråk; andraspråk; matematik; elever i grundskolan; lärare; matematiklärare; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är en allt större del av dagens grundskola världen över och för att alla elever ska få möjlighet att uppnå kunskapskraven i matematiken, är det av stor vikt att eleverna får använda sina olika språk i undervisningen (Svensson 2009). Lärarens roll har därför en stor och viktig betydelse för att eleverna ska få ut det bästa av undervisningen. LÄS MER

  2. 2. "Man läser alltså åt fel håll!" : Representation och framställning av mångkulturalitet i läroböcker för svenska och svenska som andraspråk årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Lindskog; [2019]
    Nyckelord :mångkulturalitet; interkulturalitet; normkritik; vithetsnormen; stereotyp; etnicitet; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar synliggöra hur representation och framställning av mångkulturalitet tar sig uttryck i ett antal läroböcker, avsedda att användas i undervisning i svenska och svenska som andraspråk i grundskolans årskurs 1–3. Studien består av en kombination av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av läroböckerna Briljant svenska textbok 1 (2009), Briljant svenska textbok 2 (2010) samt Briljant svenska textbok 3 (2011). LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med Lågaffektivt bemötande inom skola, förskola och funktionsstöd En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Demén; Elisabeth Wahlberg; [2016-02-22]
    Nyckelord :Bemötande; barnsyn; problemskapande beteende; normer;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att genom intervjuer få en förståelse för hur personal upplever arbetet med ett Lågaffektivt bemötande i relation till elever/brukare. Vidare fokuseras på vad som anses vara ett normalt kontra ett onormalt sätt att bete sig. Frågeställningar 1. LÄS MER

  4. 4. Studiehandledaren i modersmål

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Stark; [2015-10-15]
    Nyckelord :studiehandledare i modersmål; studiehandledning på modersmål; nyanlända; inkludering; delaktighet; förhållningssätt; studiehandledarens roll och funktion; samarbete; tolkande brygga viktig länk; socialt samspel; översättare; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att studera studiehandledaren i modersmåls upplevelse kring sin roll och funktion. Teori: Studien utgår ifrån den inkluderade teorin med det relationella perspektivet i fokus som Persson (2008), Skoglund (2013) tar upp samt Elmeroth (2014) lyfter men även Nilholm (2007), Ahlberg (2001), Lipsky och Gartner (1998) samt Dyson och Millward (2000). LÄS MER

  5. 5. Rosa Kavajer och Skägg : - en normkritisk analys av hur elever konstruerar och upprätthåller könsnormer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sandra Södergren; [2014]
    Nyckelord :Normkritik; Genus; Stereotyper; Heteronormativitet; Hegemoni;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att diskutera och undersöka hur elever i en gymnasieskola i Sverige konstruerar och upprätthåller könsnormer samt vilka egenskaper de tillskriver ”manligt” och ”kvinnligt”. Studiens teoretiska utgångspunkt ligger i Toril Mois teorier om det sociokulturella könet och i Normkritiska perspektiv av Elisabeth Elmeroth (red). LÄS MER