Sökning: "emergent literacy"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade orden emergent literacy.

  1. 11. Intervjuer med förskollärare om perspektiv och tankar kring högläsning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mukta Sundin; [2020]
    Nyckelord :emergent literacy; interview technique; reading aloud; the preschool teacher´s way of working; preschool teacher’s approach; Emergent litteracitet; intervjuteknik; högläsning; förskollärarens arbetssätt; förskollärares tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Förskollärarens högläsning utgör en stor del av förskolans vardag. De flesta barn älskar att sitta med en bok och höra när förskolläraren läser och vill helst läsa samma bok om och om igen. Högläsning är något positivt där barnen kan utveckla sitt språk och lärande. LÄS MER

  2. 12. "Alla ska kunna hitta någonting att fastna för” : En studie av bibliotekariers arbete med att välja böcker till kapprumsbibliotek inom projektet Bokstart och deras upplevelse av samarbete med förskolor och vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Rangbäck; Petra Lyander; [2020]
    Nyckelord :Bokstart; kapprumsbibliotek; förskola; bibliotek; organisationsteori; samverkan; samarbete; family literacy; emergent literacy; mångfald; intervju- och enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det går till när bibliotekarier inom projektet Bokstart skall göra urvalet av böcker till förskolors kapprumsbibliotek, samt vilka kriterier de utgår från i detta arbete. Studien syftar även till att undersöka hur vårdnadshavarna på bokstartsförskolorna upplever det befintliga barnboksutbudet i kapprumsbiblioteken. LÄS MER

  3. 13. Högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sabine Andersson; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; literacy; emergent litreracy; språkutveckling; och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och analysera förskollärarens syfte med och uppfattning om högläsning i relation till barns språkutveckling. I studien användes de teoretiska begreppen literacy, emergent literacy, språkutveckling och sociokulturellt perspektiv med utgångspunkt i Vygotskij. LÄS MER

  4. 14. “Det är vi som måste erbjuda barnen, det är vårt uppdrag” : En studie om pedagogers uppfattningar gällande den fysiskamiljöns påverkan på barns läsintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Drotz; Desirée Vikberg; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; emergent literacy; läsintentioner; miljö; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka den fysiska miljöns betydelse för barnens intresse gällandeläsning i förskolan. Studien har pedagogers inställning till läsning och läsmiljö som fokus.Undersökningen utfördes med förskollärare från fem olika förskolor inom samma kommun. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yasmin Rasteh; Farah Said; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; språkliga metoder; språkutveckling; literacy; emergent literacy;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra en studie kring olika förskollärares arbete med barns språkutveckling. Anledningen till att vi valde att göra den här studien är för att vi lagt märke till att förskolorna vi arbetat/praktiserat på har haft varierande arbetssätt kring barns språkutveckling. Fokus ligger framförallt på högläsning. LÄS MER