Sökning: "emergent literacy"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden emergent literacy.

  1. 16. Preschool children´s meeting with literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jesenka Sehic Musinovic; Florije Zeqiri Fejzullahi; [2019]
    Nyckelord :Literacy; emergent literacy; sociokulturellt perspektiv; barns literacyhistoria; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka metoder och arbetssätt förskollärare förhåller sig till för att främja barns språkutveckling genom läsning i förskolan.Denna studie görs utifrån ett sociokulturellt perspektiv och baserar sig på grundtesen att människors interaktion, möten med varandra, är betydelsefullt för hur språkinlärning och lärandet sker i samspelet med andra i olika situationer och med olika verktyg. LÄS MER

  2. 17. Att leka med språket som en väg till skrift- och läsförståelse : En studie om pedagogernas arbete med små barns tidiga litteracitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Nordquist; Emma Holma; [2018]
    Nyckelord :emergent literacy; pedagogens roll; språkutveckling; sociala samspel; språkmiljö.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om pedagogers arbete med små barns tidiga littracitetsutveckling. Vårt syfte med studien var att undersöka hur verksamma pedagoger arbetar och tänker gällande miljöns erbjudanden likväl som den egna rollen för att väcka och fånga upp barns intresse och lärande i litteracitetsaktiviteter i spontana situationer. LÄS MER

  3. 18. Högläsningens betydelse för barns utveckling av literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Johanna Hällström; [2018]
    Nyckelord :Emergent Literacy; Literacy; Delaktighet; Högläsning; Lek; Språk; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att ur ett förskollärarperspektiv undersöka vad högläsningen har för betydelse för barns utveckling av literacy. De teoretiska utgångspunkterna hämtas från forskningsfältet literacy som handlar om att kunna läsa och skriva samt förståelsen av symboler, språkliga verktyg och hur man kan använda dem i samspel med andra. LÄS MER

  4. 19. Högläsning i förskolan - En studie om förskollärares syn på högläsning i flerspråkiga miljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hiba Saed; Asmaa Elabdallah; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : I examensarbetet redovisas hur pedagoger på två olika förskolor ser på och arbetar med högläsningi förskolan. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger högläser för barnen i flerspråkigaförskolor. LÄS MER

  5. 20. Att skriva för att lära sig läsa : En studie av skrivandets och IKTs betydelse läsinlärandet i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Nathalie Löfdahl Hellström; [2017]
    Nyckelord :Literacy; ICT; writing; primary school; Läsinlärning; IKT; Skrivande; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine how teachers work with writing in order to promote pupils literacy. The object is also to study what possibilities and confines the teachers see with ICT as a teaching aid regarding literacy. The empiricism of the study is made up of the answers from the interviews. LÄS MER