Sökning: "emergent literacy"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden emergent literacy.
21. "Men ibland vill jag bara ge dem läsupplevelsen" : En studie om sex förskollärares uppfattningar om läsning och litteratur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : The aim of this study was six preschool teacher´s notions towards reading, children´s literature and children´s reading experience in a preschool environment. We performed six qualitative interviews, at six different locations, in two different Swedish municipalities. LÄS MER
22. Det avgörande intresset - förskolebarns väg till skriftspråket : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring hur barns intresse för läsning och skrivning kan stimuleras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare kan arbeta med att stimulera barns nyfikenhet för skriftspråket. Tidigare studier har visat att intresset är avgörande för barns skriftspråkliga utveckling, eftersom det påverkar hur mycket barnen kommer i kontakt med detta. LÄS MER
23. Challenges of teachers working in a multicultural pre-school literacy class with native Arabic-speaking children
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : This study explored the role of the teacher in implementing emergent literacy in Swedish preschools. The participants in this study were six preschool teachers, five Arabic children and five Arabic parents. Data for this study were collected from interviews and observations before they were analyzed. LÄS MER
24. Att läsa och skriva i de tidiga skolåren : En litteraturstudie om betydelsefulla faktorer för elevers läs- och skrivutveckling
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
25. Ipad ─ möjlighet eller hinder? : Möjligheter och hinder med digitala läs- och skrivhjälpmedel för elever som kämpar med läsande och skrivande i årskurs 2
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : In recent years a comprehensive digitization has been implemented in Swedish schools, and Sweden, according to the National Agency for Education (2015), is actually one of the countries participating in the PISA (Programme for International Student Assessment) that has the most access to digital tools such as computers, tablets, interactive whiteboards etc in school.How this affects school activities is a question that many ask, and some researchers believe that digital technology can thoroughly transform learning and teaching. LÄS MER