Sökning: "emergent literacy"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden emergent literacy.

  1. 21. "Men ibland vill jag bara ge dem läsupplevelsen" : En studie om sex förskollärares uppfattningar om läsning och litteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Westberg; Marcus Ottosson; [2017]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärares föreställningar; högläsning; läsning i förskolan; språkutveckling.;

    Sammanfattning : The aim of this study was six preschool teacher´s notions towards reading, children´s literature and children´s reading experience in a preschool environment. We performed six qualitative interviews, at six different locations, in two different Swedish municipalities. LÄS MER

  2. 22. Det avgörande intresset - förskolebarns väg till skriftspråket : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring hur barns intresse för läsning och skrivning kan stimuleras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Sandin; Johan Lingegård; [2017]
    Nyckelord :preschool; emergent literacy; development of written language; reading rest; förskola; emergent literacy; skriftspråklig utveckling; läsvila;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur förskollärare kan arbeta med att stimulera barns nyfikenhet för skriftspråket. Tidigare studier har visat att intresset är avgörande för barns skriftspråkliga utveckling, eftersom det påverkar hur mycket barnen kommer i kontakt med detta. LÄS MER

  3. 23. Challenges of teachers working in a multicultural pre-school literacy class with native Arabic-speaking children

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maisaa Abughalioun; [2016-08-16]
    Nyckelord :emergent literacy; multicultural; preschool teacher; early childhood literacy;

    Sammanfattning : This study explored the role of the teacher in implementing emergent literacy in Swedish preschools. The participants in this study were six preschool teachers, five Arabic children and five Arabic parents. Data for this study were collected from interviews and observations before they were analyzed. LÄS MER

  4. 24. Att läsa och skriva i de tidiga skolåren : En litteraturstudie om betydelsefulla faktorer för elevers läs- och skrivutveckling

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Forslund; Jessica Wisén; [2016]
    Nyckelord :Emergent literacy; Språklig medvetenhet; lärarkompetens; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Ipad ─ möjlighet eller hinder? : Möjligheter och hinder med digitala läs- och skrivhjälpmedel för elever som kämpar med läsande och skrivande i årskurs 2

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sleyman Esso; [2016]
    Nyckelord :iPad; scaffolding; emergent literacy; struggling students; iPad; stöttning; emergent literacy; kämpande elever;

    Sammanfattning : In recent years a comprehensive digitization has been implemented in Swedish schools, and Sweden, according to the National Agency for Education (2015), is actually one of the countries participating in the PISA (Programme for International Student Assessment) that has the most access to digital tools such as computers, tablets, interactive whiteboards etc in school.How this affects school activities is a question that many ask, and some researchers believe that digital technology can thoroughly transform learning and teaching. LÄS MER