Sökning: "emergent litteracitet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden emergent litteracitet.

  1. 1. Litteracitet i förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar och praktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Shiva Goudarzi; [2022]
    Nyckelord :Preschool; emergent literacy; four resources model; literacy prac-tices and literacy events; Förskola; emergent litteracitet; repertoarmodellen; litteracitetshändelser och litteracitetspraktiker;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate preschool staff’s perceptions of early literacy in preschool and their practical work to promote children's literacy development. The theoretical framework for this study is the socio-cultural perspective and the four resources model of literacy. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteratur i förskolan : Förskolans möjlighet att främja alla barns läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Svensson; Sofie Bäcklund; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; högläsning; förskola; allmändidaktik; litteracitet; critical literacy; emergent literacy;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få fördjupad förståelse för förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter av barnlitteraturens betydelse i förskolans lärmiljö i avseende att främja alla barns läslust. Studien utgick från en kvalitativ metod och det empiriska material som samlats in är baserat på beskrivningar av förskollärares och barnskötares arbete med barnlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Litteracitet i förskolan – Mer än bara läs- och skrivförståelse : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med barns litteracitet i rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rasmus Lundstedt; Evelina Nilsson; [2021]
    Nyckelord :emergent literacy; Litteracitet; förskollärare; förskola; rutinsituationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien äratt synliggöra förskollärares tankar kring arbetet med barns litteracitet i rutinsituationer. Vi användeross av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fokuspåbarns litteracitetsutvecklingi förskolan. I vår studie utgårvi från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan - En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sina arbetssätt med högläsning för att främja barns litteracitetsförmågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Dragicevic; Kristina Milacic; [2020]
    Nyckelord :Emergent literacy; Förskollärare; Högläsning; Literacy; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver hur de arbetar med högläsning för att främja barns litteracitetsutveckling. Vi valde att undersöka detta, eftersom vi efter våra verksamhetsförlagda utbildningsperioder, hade delade tankar om hur förskollärare arbetar med högläsning i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Intervjuer med förskollärare om perspektiv och tankar kring högläsning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mukta Sundin; [2020]
    Nyckelord :emergent literacy; interview technique; reading aloud; the preschool teacher´s way of working; preschool teacher’s approach; Emergent litteracitet; intervjuteknik; högläsning; förskollärarens arbetssätt; förskollärares tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Förskollärarens högläsning utgör en stor del av förskolans vardag. De flesta barn älskar att sitta med en bok och höra när förskolläraren läser och vill helst läsa samma bok om och om igen. Högläsning är något positivt där barnen kan utveckla sitt språk och lärande. LÄS MER