Sökning: "emma Eriksson Uppsala universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden emma Eriksson Uppsala universitet.

  1. 1. Att håna de globalt superrika : En multimodal kritisk diskursanalys av filmen Triangle of Sadness

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Emma Gröttheim; Sanna Eriksson; [2024]
    Nyckelord :economic inequality; class; global upper class; globally super-rich; global elite; discourse; culture industry; field theory; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Research suggests that society is facing continued increasing economic inequalities where structural forces such as neoliberalism and globalisation are behind the emergence of a new group of globally super-rich. Since media is a place where social class is expressed, depicted and represented, it can have a particularly important role regarding what discourses about the global upper class are generated. LÄS MER

  2. 2. Konsten att hantera svåra samtal : HR-praktikers upplevelser av disciplinära och omvårdande samtal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elsa Andersson; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Difficult conversations; disciplinary conversations; nurturing conversations; HR; workplace; Svåra samtal; disciplinära samtal; omvårdande samtal; HR; arbetsplats;

    Sammanfattning : Svåra samtal på arbetsplatsen handlar ofta om disciplinära och omvårdande samtal. Dessa hålls mellan chef och medarbetare men stöttas oftast av en HR-praktiker för att leda samtalet. HR-praktikens roll i samtalet kan handla om att strukturera samtalet, stötta chefen och hantera motreaktioner från den berörda medarbetaren. LÄS MER

  3. 3. Groparnas hemlighet : En arkeologisk analys om fångstgropar med fokus på varggropar inom Karlskoga kommun och Degerfors kommun.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Emma Svensson; [2024]
    Nyckelord :Known cultural remains; Unknown cultural remains; wolf hunting; fox hunting; bear hunting; reindeer and moose hunting; pitfalls; Swedish woodland; forest archeology; GIS.; Kända kulturlämningar; okända kulturlämningar; vargjakt; rävjakt; björnjakt; ren- och älgjakt; fångstgropar; svensk skogsmark; skogsarkeologi; GIS.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om det är möjligt att förutse var de okända fångstgropar befinner sig i landskapet med hjälp av karaktärsdragen från de kända lämningarna. Målet med detta arbete är att identifiera och registrera okända fångstgropar för att skydda dem från att skadas av skogsbruket. LÄS MER

  4. 4. Elever med autism i klassrummet i åk 1-3 : Lärares syn på elever med autisms klassrumsplacering och fysiska stödstrukturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Eriksson; Alice Gullarp; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; grundskola; grundsärskola; klassrum; elever med autism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elever med autisms klassrumsplacering och fysiska stödstrukturer. Studien undersöker lärares resonemang kring klassrumsplaceringen och de fysiska stödstrukturerna utifrån Claes Nilholms tre perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers stöd i matematikundervisningen : En intervjustudie om andraspråkselevers svårigheter och lärares stöttning i matematikklassrummet i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Eriksson; Lovisa Simonsson; [2023]
    Nyckelord :andraspråk; matematik; svårigheter; årskurs F-3; lärare; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare säger att de stöttar andraspråkselever inom ämnet matematik i årskurs F-3 samt vilket stöd lärare får i detarbetet. Sju verksamma grundskollärare med inriktning årskurs F-3 från olika kommuner intervjuades. LÄS MER