Sökning: "emma bok"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden emma bok.

  1. 1. ”Ska vi läsa en bok?” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Halvardsson; Malin Ström; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; literacy; preschool; language development; language stimulation.; Högläsning; litteracitet; förskola; språkutveckling; språkstimulering.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to visualize preschool teachers' understanding of and perceptions of reading aloud in preschool, and how reading aloud is organized to an increased language development. In this study, we have interviewed eight preschool teachers with different lengths of work experience, ranging from recent graduates to having worked in preschool activities for 40 years. LÄS MER

  2. 2. Jag är hellre medusa än en musa : Grotesk femininitet i skräckromaner: En analys av det feminina som skräckinjagande i Mona Awads Bunny och Rachel Harrisons Cackle.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emma Granholm; [2023]
    Nyckelord :Gothic- and horror novels; the gurlesque; feministic literary theory; female monsters; feminine monstrous; femininity; Gotik- och skräckromaner; gurlesk; feministisklitteraturteori; kvinnomonster; femininitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har analyserat gestaltningen av det feminina som skräckinjagande i de två gotik- och skräckromanerna Bunny (2020) av Mona Awad och Cackle (2022) av Rachel Harrison. Den metod som har använts har varit en textnära läsning av novellerna och den teori som analysen har utgått ifrån har huvudsakligen varit Maria Margareta Österholms avhandling Ett flicklaboratorium i valda bitar – Skeva flickor i svenskspråkigprosa från 1980 till 2005 (2012) som behandlar Mary Russos begrepp gurlesken och dess olika former, Sandra M. LÄS MER

  3. 3. How a book can be designed to encourage university students to create habits for increased well-being

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Rakel Qvarfordt; Emma Stenmark; [2023]
    Nyckelord :stress; välmående; universitetsstudenter; fysiskt hjälpmeddel; tracker; fylla-i-bok;

    Sammanfattning : Hur en bok kan utformas för att uppmuntra universitetsstudenter att skapa vanor för ett ökat välmÃ¥ende .... LÄS MER

  4. 4. Högläsning och boksamtal för att förbättra elevers språkutveckling : En litteraturstudie om lärares användning av högläsning i samband med boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Sörberg; Jessie Nilsson; Emma Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; språkutveckling; literacy; yngre elever och lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att studera betydelsen av högläsning i samband med boksamtal för elevers språkutveckling. Litteraturstudien fokuserar på lågstadiet men då språkutveckling börjar redan i förskolan är föreliggande studie även relevant för förskolan. LÄS MER

  5. 5. Bidrar planerad högläsning till dialogskapande i förskolan? : En kvalitativ studie om dialoger som skapas under en planerad högläsningssituation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Winberg Ebba; Knutsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; preschool; children; educator; planned reading aloud; dialogue; e-book; physical book; dialogism; responsiveness; addressivity.; Högläsning; förskola; barn; pedagog; planerad högläsning; dialog; e-bok; fysisk bok; dialogism; responsivitet; adressivitet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om det dialogskapande som kan ske under planerade högläsningssituationer i både fysisk bok men även i e-bok.För att få skapa en större kunskap om dialoger under planerade högläsningssituationer samt hur barn skapar sitt egna aktiva deltagande via dialog används följande frågeställningar: Hur visar sig dialogen mellan pedagog och barn vid planerad högläsning via en fysisk bok och via e-bok? Hur skapar pedagogerna ett aktivt deltagande genom dialog hos barnen i planerad högläsning? För att få svar på forskningsfrågorna har empiri samlats in via ljudinspelningar av planerade högläsningssituaioner fyra med e-bok och fem med fysisk bok. LÄS MER