Sökning: "emma dahlberg"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden emma dahlberg.

  1. 1. På språng med digitala verktyg!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Dahlberg; Emma Palmgren; [2023-12-07]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala verktyg; fysisk aktivitet; KASAM; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidspersonal1 uttrycker att de arbetar med digitala verktyg i samspel med fysisk aktivitet. Varför studien är relevant att utföra beror på den begränsade mängd forskning som bedrivits tidigare. LÄS MER

  2. 2. Reshoring av produktion som hållbar lösning mot internationella risker? : En kvalitativ studie om riskbilden för svenska producerande företags försörjningskedja som konsekvens av outsourcad produktion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emma Dahlberg; Anton Nygren; [2022]
    Nyckelord :Outsourcing; Reshoring; Resiliens; Försörjningskedja; Produktion; Hållbarhet; Automatisering; Riskbild; Internationella risker;

    Sammanfattning : Utifrån en svensk kontext har outsourcing haft en stor betydelse för svenska producerande företag för att reducera kostnaderna för arbetskraft och produktion, samt att dra fördel av välutbildad arbetskraft från lågkostnadsländer. Under det senaste året har försörjningskedjan blivit mer utsatt för sårbarhet och oförutsägbara händelser från internationella risker, som exempelvis Covid-19 pandemin, blockerade transportsträckor och containerbrister. LÄS MER

  3. 3. Skillnaden mellan fysiska och virtuella företagsmöten : En kvalitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Dahlberg Hermansson; Louise Lundin; [2021]
    Nyckelord :Sensemaking; meetings; virtual meetings; digitalization; Sensemaking; möten; virtuella möten; digitalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund: det organisationer har gemensamt är att människor sätts systematiskt sammanför att gemensamt lösa en uppgift. Möten är en av de vanligaste händelserna i organisationen och är ständigt återkommande. Idag behöver inte möten vara platsbundet till ett fysiskt rum utan kan genomföras genom digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Alla måste dra sitt strå till stacken för klimatet : En retorisk analys om hur hållbarhetskommunikation i Ikea Sveriges reklamkampanjer kan förstärka deras varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Dahlberg Glimnér; Emma Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; sustainability; IKEA; marketing communication; nostalgia; rhetorical analysis; storytelling; brand identity; visual rhetoric; CSR; hållbarhet; IKEA; marknadskommunikation; nostalgi; retorisk analys; storytelling; varumärkesidentitet; visuell retorik;

    Sammanfattning : Överkonsumtion är ett stort problem som växt fram som konsekvens av klimatförändringarna och samtidigt har medvetenheten kring hållbarhet ökat. Greenwashing har blivit allt vanligare samtidigt som storytelling förekommer oftare i reklamkampanjer. LÄS MER

  5. 5. Bin i undervisningen, varför då?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Dahlberg; Emma Månsson; [2020]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; Undervisning med bin; Bisamhälle; No-undervisning; Erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att undersöka hur undervisning om bin och biodling kan möjliggöra lärsituationer inom no-undervisningen med hållbarhetsfokus, genom att undersöka erfarenheter hos pedagoger kring arbetet med bin med fokus på relationer mellan lärare-elev-innehåll. Detta har vi besvarat med följande frågeställning: Vilka relationer utifrån den didaktiska triangeln framkommer då pedagoger resonerar kring undervisning med bin som utgångspunkt? För att kunna formulera vår undersökningsfråga har vi genomfört systematiska sökningar i olika databaser. LÄS MER