Sökning: "emotionell intelligens ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden emotionell intelligens ledarskap.

  1. 1. Ledarskap i socialt arbete : Chefers anpassningar mellan organisation och verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Agnes Davidsson; Alessandro Bulla; [2023]
    Nyckelord :Social work; leadership; management; NPM; emotional intelligence; humantreating organization; staff shortage.; Socialt arbete; ledarskap; chefskap; NPM; emotionell intelligens; människobehandlande organisationer; personalbrist;

    Sammanfattning : For a long time, the Swedish welfare sector has received criticism, something that has placed great demands on managers within these organizations. The study’s purpose was to investigate how managers shape their leadership in relation to their environment and the demands placed on them. LÄS MER

  2. 2. Chefsrekrytering och den mörka triaden : Risker och riskmedvetenhet vid rekrytering av chefer inom offentlig sektor

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Alexandra Malmberg; Sanna Isosalo; [2023]
    Nyckelord :Recruitment; managers; public sector; risks; dark triad; machiavellianism; narcissism; psychopathy; characteristics; leadership; Rekrytering; chefer; offentlig sektor; risker; mörk triad; machiavellism; narcissism; psykopati; egenskaper; ledarskap;

    Sammanfattning : En ledares uppgift är bland annat att motivera och engagera sina medarbetare samt att utveckla ett välfungerande samarbete inom organisationen utifrån verksamhetens mål. Vid rekrytering av chefer eftersöks ofta egenskaper som stämmer överens med personer som har en mörk triad-personlighet (personer med psykopatiska, narcissistiska och/eller machiavellistiska drag). LÄS MER

  3. 3. Chefers emotionella intelligens inom ett globalt företag : En intervjustudie som undersöker vad cheferna respektive de anställda anser om chefernas emotionella intelligens inom ett globalt företag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maggie Grges; Alyssa Pascual; [2023]
    Nyckelord :Organisation; E-handeln- globalt företag; Emotionell intelligens; Chefer och Ledarskap;

    Sammanfattning : This thesis is intended to study and identify in which ways emotional intelligence is characterized in managers' leadership in a global workplace. The study investigates what managers think about their own emotional intelligence and how they are perceived by their employees. LÄS MER

  4. 4. Motivera i det bästa av två världar : En kvalitativ flerfallstudie om hur ledare arbetar med motivation hos medarbetare i hybrida arbetsplatser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Isabelle Gagner-Geeber; Malin Palm; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; Hybrid organizations; Motivation; Self-Determination Theory; Leaders; Motivational Leadership; Hybridarbete; Hybrida arbetsplatser; Motivation; Självbestämmelseteorin; Ledare; Motiverande Ledarskap;

    Sammanfattning : Titel: Motivera i det bästa av två världar Författare: Isabelle Gagner-Geeber och Malin Palm Handledare: Janet Johansson Bakgrund: Hybrida arbetsplatser har omformat företagsvärlden, och beskrivs som framtidens sätt att arbeta på. Då arbetssättet innebär en kombination av arbetsplatser där anställda arbetar både på plats och distans, skapas unika möjligheter och utmaningar för den hybrida arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap, artificiell intelligens & emotionell intelligens : En kvalitativ studie om hur artificiell- och emotionell intelligens påverkar ledarskap och organisationer

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johan Johansen; Natalie Chaaya; [2022]
    Nyckelord :leadership; leadership styles; artificial intelligence; machine learning; emotional intelligence; qualities; motivation;

    Sammanfattning : If artificial intelligence (AI) was previously represented by a chat bot that helps with simpler customer service matters, then the future AI is expected to handle extensive and strategic tasks for companies. AI is constantly evolving, and it is still unclear how intelligent AI can actually become, and where the limits go for AI's capabilities. LÄS MER