Sökning: "emotionell utveckling barn"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden emotionell utveckling barn.

  1. 1. Barn som inte för möjlighet att växa upp

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Lilja; Jenny Wallin; [2022-01-18]
    Nyckelord :sjuksköterska; upplevelse; palliativ vård; barn;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att möta barnet och familjen när palliativ vård ges till barnet är en komplex situation då sjuksköterskan har i uppgift att vårda barnet och samtidigt finnas som stöd för hela familjen. Den palliativa vården till barn skiljer sig mot den palliativa vård som ges till vuxna, då barn till skillnad från vuxna fortfarande utvecklas vilket innebär att vården behöver anpassas utefter barnet och dess utveckling. LÄS MER

  2. 2. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Petra Niskanen; [2022]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; gestaltning; lekpark; lekmiljö; lekplats; lek; barns utveckling;

    Sammanfattning : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). LÄS MER

  3. 3. Det är svårt, det finns ingen manual... : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barns emotionella kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Åkersten; Hanna Gunillasson Sevä; [2022]
    Nyckelord :emotionell kompetens; känslor; förskola; barn; pedagoger; samspel;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan framgår förskollärares ansvar att stötta barns emotionella utveckling. Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur pedagoger i förskolan arbetar med barns emotionella kompetens. LÄS MER

  4. 4. Undervisning om hållbar utveckling utomhus i förskolan : En intervjustudie med modellprövande ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Johansson; Julia Nordström; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling i förskolan; utomhusundervisning i förskolan; didaktisk modell för miljöengagemang; tre dimensioner av hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie baserad på intervjuer av förskollärare på svenska förskolorsträvar efter att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på sin undervisning om och förhållbar utveckling i förskolan och är avgränsad till att undersöka undervisningen som skerutomhus. Studien granskar undervisningens innehållsliga del i förhållande till de tredimensionerna av hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk och social). LÄS MER

  5. 5. Autism och Theory of Mind : Interventionsutövandets Betydelse för Personer med Autism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Daniela Pedersen; [2021]
    Nyckelord :Autism; empathy; theory of mind; emotional and social understanding; cognitive neuroscience;

    Sammanfattning : Autismspektrumtillstånd (AST), är ett spektrum av funktionsvariationer som visar sig i sociala-, emotionella- samt empatiska interaktioner. AST-personers tolkning samt brist i inkännandet av andra personer bidrar till sociala-, empatiska-, samt emotionella problem. LÄS MER