Sökning: "emotionell utveckling och lek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden emotionell utveckling och lek.

  1. 1. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Petra Niskanen; [2022]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; gestaltning; lekpark; lekmiljö; lekplats; lek; barns utveckling;

    Sammanfattning : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). LÄS MER

  2. 2. Leksaker som tillåter barn att utforska känslor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Lina Sjölander; [2021]
    Nyckelord :leksak; emotionell kompetens; utforska känslor; barns emotionella utveckling; kommunicera genom lek; grundkänslor; primära känslor; kommunikation; pedagogisk leksak;

    Sammanfattning : Mitt mål är att jobba med ett produktkoncept mot förskolan och skapa en leksak som välkomnar utforskande av känslor. Min önskan är att pedagoger och barn medvetet ska använda leksaken till att öppna upp dialog om känslor. LÄS MER

  3. 3. Samspel mellan barn och pedagoger i förskolans vardag. En undersökning av barns och pedagogers beröring av varandra på tre småbarnsavdelningar

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marit Olanders; [2017]
    Nyckelord :Care; Educare; preschool; teacher; touch; young child;

    Sammanfattning : Omsorgsfull, välkommen beröring har funnits vara avgörande för barns tillväxt och utveckling. Samspel mellan pedagoger och barn ses som det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. I flera förekommande diskurser inom förskolan i Sverige värderas emellertid fysisk distans mellan barn och pedagoger. LÄS MER

  4. 4. Stimulans och uppmuntran av fysisk aktivitet i förskolans verksamhet. En studie gjord att belysa pedagogernas förhållningssätt och ageranden gentemot barns fysiska utveckling och behov.

    C-uppsats,

    Författare :Jennifer Andrén; [2011]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; miljö; förhållningssätt; engagem;

    Sammanfattning : SammanfattningMin undersökning handlar om fysisk aktivitet och fysisk mognad hos barn i förskolan. Bakgrunden tillgranskningen är att jag upptäckt vikten av fysisk aktivitet för både fysisk, emotionell och social mognad. Syftetmed min undersökning har i första hand utgått från pedagogernas ansvar vad gäller den fysiska aktiviteten. LÄS MER

  5. 5. Emotionell utveckling och lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mikael Nord; [2009]
    Nyckelord :Emotionell intelligens; EQ-metoden; Lek; Emotionell utveckling;

    Sammanfattning : Nord, Mikael (2008) Emotionell utveckling och lek. En studie om hur skolan kan skapa en miljö där barn kan växa som människor. (Development of emotions by playing, A studie about how the school can create an environment where children can grow as humans). LÄS MER