Sökning: "emotionella förskolebarn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden emotionella förskolebarn.

  1. 1. Leksaker som tillåter barn att utforska känslor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Lina Sjölander; [2021]
    Nyckelord :leksak; emotionell kompetens; utforska känslor; barns emotionella utveckling; kommunicera genom lek; grundkänslor; primära känslor; kommunikation; pedagogisk leksak;

    Sammanfattning : Mitt mål är att jobba med ett produktkoncept mot förskolan och skapa en leksak som välkomnar utforskande av känslor. Min önskan är att pedagoger och barn medvetet ska använda leksaken till att öppna upp dialog om känslor. LÄS MER

  2. 2. ”Får jag vara med?” ”Nej!” : En kvalitativ studie om förskollärares attityder och arbete med förskolebarns utanförskap i lek och sociala aktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Martina Didriksson; Aneta Raczynska; [2017]
    Nyckelord :utanförskap; förskollärarnas förhållningsätt; påverkansfaktorer; metoder; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever varför förskolebarn hamnar utanför lek och sociala aktiviteter i förskolans barngrupper och undersöka vilka metoder de använder sig av för att motarbeta detta. Studien är en kvalitativ undersökning och den valda metoden är semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från två olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars och assistenters syn på möjlighet till tvåspråkighet för förskolebarn med cochleaimplantat (CI)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Heléne Håkansson; Elin Söderstrand; [2014]
    Nyckelord :cochleaimplantat; tvåspråkighet; samarbete; identitet; förskola;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att utifrån föräldrars och assistenters erfarenheter, undersöka hur förskoleverksamhet för barn med cochleaimplantat (CI) upplevts och vilka önskemål som funnits när det gäller verksamhetens innehåll och organisation. Mot bakgrund av erfarenheter, vilka önskemål har föräldrar och assistenter om förskoleverksamhetens innehåll och organisation för barn med CI? Vilka uppfattningar som finns hos föräldrar och assistenter angående assistentens roll och ansvar kring tal och språkutveckling hos barn med CI samt vilken påverkan en integrerad avdelning kan ha för dessa barn i deras tal och språkutveckling? Den metod som har använts för att kunna undersöka dessa frågor är en kvalitativ intervjumetod med föräldrar och assistenter i en mindre kommun. LÄS MER

  4. 4. Normalitet och avvikelse i förskolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Vessela Karamfilova; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete var att belysa hur pedagogerna definierar avvikelse och normalitet i förskolan, samt vilken syn förskollärarna har på det enskilda barnet och hur det kommer till uttryck i utvecklingssamtalet.Metoden som jag har valt och använde i undersökningen är kvalitativa intervjuer med fem förskollärare från fem olika förskolor i södra Skåne. LÄS MER

  5. 5. Kan emotionellt stöd, pedagogiskt stöd och klassrummets organisering predicera engagemang hos förskolebarn?

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Johanna Jokela; [2009]
    Nyckelord :classroom quality; emotional support; classroom organization; instructional support; student engagement;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har bland annat visat att barn som vistas i klassrum med bra kvalitet är mer engagerade och att ett bra emotionellt stöd från läraren bidrar positivt till barnets sociala anpassning och lärande. Klassrumskvalitet delas enligt CLASS upp i emotionellt stöd, klassrummets organisering, pedagogiskt stöd och barnens genomsnittliga engagemang. LÄS MER