Sökning: "emotionella utveckling hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden emotionella utveckling hos barn.

  1. 1. Lekens innebörd i fritidshem : Hur arbetar lärare i fritidshem med lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Fredrik Larsson; Samuel Hjelm; [2023]
    Nyckelord :Lek; innebörd; fritidshem; utveckling; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma lärare inom fritidshem ser på lekens innebörd i fritidshem och hur de arbetar med leken i sin verksamhet. Resultat inom tidigare empiriska studier har klarlagts för att fördjupa läsaren inom ämnet. LÄS MER

  2. 2. Att leva med en förälder med psykisk sjukdom : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Mohamed Nour; [2023]
    Nyckelord :Child; Child of impaired parents; Experience; Mental illness; Mental disorder; Barn; Barn till föräldrar med funktionsnedsättning; Erfarenhet; Psykisk ohälsa; Psykisk sjukdom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykiatriska sjukdomar och tillstånd påverkar miljontals människor världen över och flera av de drabbade är föräldrar. Många föräldrar drabbade av psykisk sjukdom kan ta hand om ett barn, medan andra kan göra situationen värre för barnet. LÄS MER

  3. 3. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Aleksandra Sikora; [2023]
    Nyckelord :flickighet; kritisk diskursanalys; multimodal analys; polsk barnlitteratur; poststrukturell feminism;

    Sammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER

  4. 4. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maja Höglund; Annelie Jartelius; [2023]
    Nyckelord :Resilience; coping strategies; children; upbringing; substance use disorder; parents; Resiliens; copingstrategier; barn; uppväxt; missbruk; föräldrar;

    Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER

  5. 5. Förskolepedagogers relationsskapande med barn : En kvalitativ studie om förskolepedagogers perspektiv kring hur relationsskapande sker tillsammans med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zamzam Sheikh Abdi; Roshna Mustafa Mohamed; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; närvarande pedagog; relationskapande; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för hur relationsskapande sker med barn inom förskolan, ur förskolepedagogers perspektiv. Studien är kvalitativ och genomfördes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER