Sökning: "emotionellt stöd i klassrum"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden emotionellt stöd i klassrum.

  1. 1. Emotionellt stöd i grundskola och gymnasium : En småskalig strukturerad observationsstudie med uppföljande lärarintervjuer avseende relationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ereksi Lehtinen; Anette Åhlberg; [2020]
    Nyckelord :CLASS; emotionellt stöd; relationer; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka kvaliteterna på de interaktioner som observerades i några klassrum på olika stadier avseende emotionellt stöd. Studien har även som syfte att undersöka lärares, som arbetar på olika stadier, syn på relationskompetens och relationers betydelse för klassrumsinteraktioner, särskilt med avseende på det emotionella stöd som ges. LÄS MER

  2. 2. "Eleverna ska ha det bra när de är i skolan" : En multipel fallstudie om skolnärvaro och skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Mörck; Maria Hägg Karlström; [2019]
    Nyckelord :skolnärvaro; skolfrånvaro; främjande och förebyggande arbete; emotionellt stöd i klassrum;

    Sammanfattning : Skolfrånvaro är ett aktuellt ämne i svensk media och har även uppmärksammats i en statlig utredning. Syftet med studien var att undersöka hur lärare och specialpedagoger arbetar främjande gällande skolnärvaro och förebyggande gällande skolfrånvaro. LÄS MER

  3. 3. Kan emotionellt stöd, pedagogiskt stöd och klassrummets organisering predicera engagemang hos förskolebarn?

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Johanna Jokela; [2009]
    Nyckelord :classroom quality; emotional support; classroom organization; instructional support; student engagement;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har bland annat visat att barn som vistas i klassrum med bra kvalitet är mer engagerade och att ett bra emotionellt stöd från läraren bidrar positivt till barnets sociala anpassning och lärande. Klassrumskvalitet delas enligt CLASS upp i emotionellt stöd, klassrummets organisering, pedagogiskt stöd och barnens genomsnittliga engagemang. LÄS MER