Sökning: "empathy in preschool children"
Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden empathy in preschool children.
16. Användarcentrerad design och utvärdering av en barnbokapp för inlärning av känslor och empati genom social interaktion
Master-uppsats, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MIDSammanfattning : Med dagens teknik kan traditionella bilderböcker för barn återskapas i form av interaktiva applikationer. Detta gör att digitala element som animationer och ljudeffekter kan implementeras för att förstärka berättelsens budskap. LÄS MER
17. "Tror du kapten Haddock kommer slå sig när det rasar?" : En studie över hur en grupp 4-6 åringars empatiförmåga uttrycks i samspel med varandra
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få förståelse för hur en grupp 4-6 åringars empatiska förmåga kan ta sig uttryck i samspel med varandra. Detta har gjorts genom kvalitativa observationer av barnen i förskolans verksamhet. LÄS MER
18. Barns sociala lärande i interaktion med djur : En studie om förskolebarns sociala samspel i samband med djurkontakt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this work is to study children’s social interaction with animals and if it could be affected to any possible connections to interaction with animals, linked to a socio-cultural perspective. This survey was conducted by a kind of a case study. LÄS MER
19. ”Okej du får väl va’ med då” : En vetenskaplig essä om barns rätt till lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I förskolans verksamhet hörs ofta frasen ”nej du får inte vara med” från barnen. I mångas öron låter det negativt. Jag beskriver ett dilemma där jag hör detta och ställer mig på barnets sida som får detta sagt till sig. Med min makt som pedagog bestämmer jag att barnet visst får vara med. LÄS MER
20. Empatisk kommunikation i förskolan : Ett vinnande vertyg i förskolan?
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of the study was to investigate if empathic communication (see definition further down) can contribute to children´s participation in a preschool environment. The purpose is answered through my research questions: Does the preschool teachers work through an empathic approach, and if so how is it manifested in their cooperation with the children? Empathic communication in this context is equated with the term non violent communication; (nvc) an approach and a model of communicating with empathy, compassion and openness, which in itself, may contribute to less violent language and actions among children and adults, as well as greater cooperation and participation levels in their activities. LÄS MER