Sökning: "empathy in preschool children"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden empathy in preschool children.

  1. 16. Användarcentrerad design och utvärdering av en barnbokapp för inlärning av känslor och empati genom social interaktion

    Master-uppsats, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MID

    Författare :Niclas Ericsson; [2016]
    Nyckelord :MDI; användarcentrerad design; barnbokapp; interaktionsdesign; CCD; beteendemönster för barn;

    Sammanfattning : Med dagens teknik kan traditionella bilderböcker för barn återskapas i form av interaktiva applikationer. Detta gör att digitala element som animationer och ljudeffekter kan implementeras för att förstärka berättelsens budskap. LÄS MER

  2. 17. "Tror du kapten Haddock kommer slå sig när det rasar?" : En studie över hur en grupp 4-6 åringars empatiförmåga uttrycks i samspel med varandra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Andersson; Sara Viklund; [2016]
    Nyckelord :empathy preschool; cognitive affective behavior preschool; preschool emotion socialisation; empathy in preschool children;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få förståelse för hur en grupp 4-6 åringars empatiska förmåga kan ta sig uttryck i samspel med varandra. Detta har gjorts genom kvalitativa observationer av barnen i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 18. Barns sociala lärande i interaktion med djur : En studie om förskolebarns sociala samspel i samband med djurkontakt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Saima Bolin; [2016]
    Nyckelord :Children-animal interaction; children’s interaction; social development; sociocultural perspectives on learning; Barn-djur interaktion; barns samspel; social utveckling; sociokulturellt perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to study children’s social interaction with animals and if it could be affected to any possible connections to interaction with animals, linked to a socio-cultural perspective. This survey was conducted by a kind of a case study. LÄS MER

  4. 19. ”Okej du får väl va’ med då” : En vetenskaplig essä om barns rätt till lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Nybro; [2016]
    Nyckelord :Preschool; interaction; play; rights; peer culture; ethics; standards; practical knowledge; Förskola; interaktion; lek; rättigheter; kamratkultur; etik; normer; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet hörs ofta frasen ”nej du får inte vara med” från barnen. I mångas öron låter det negativt. Jag beskriver ett dilemma där jag hör detta och ställer mig på barnets sida som får detta sagt till sig. Med min makt som pedagog bestämmer jag att barnet visst får vara med. LÄS MER

  5. 20. Empatisk kommunikation i förskolan : Ett vinnande vertyg i förskolan?

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Kouassi Karlsson; [2015]
    Nyckelord :empathy; cooperation; children´s participation; non violent communication; communication; Ickevåldskommunikation; barns delaktighet; samspel; tillerkännande; empati;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate if empathic communication (see definition further down) can contribute to children´s participation in a preschool environment. The purpose is answered through my research questions: Does the preschool teachers work through an empathic approach, and if so how is it manifested in their cooperation with the children? Empathic communication in this context is equated with the term non violent communication; (nvc) an approach and a model of communicating with empathy, compassion and openness, which in itself, may contribute to less violent language and actions among children and adults, as well as greater cooperation and participation levels in their activities. LÄS MER