Sökning: "empathy in preschool children"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden empathy in preschool children.

  1. 21. "Så man får jobba direkt när en konflikt uppstår" - En intervjustudie om hur pedagogens förhållningssätt i konflikter kan stötta barns utveckling av empatisk förmåga.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Sjöberg; [2015]
    Nyckelord :Konflikthantering; pedagogers roll; barns agens; s;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to find empathy supporting strategies for educators to practice inconflicts between children in preschool. To accomplish this we interviewed four preschool teachersfrom three different preschools in Sweden, and asked them about their experience of developmentof empathy in children and how conflict situations can be used as learning opportunities. LÄS MER

  2. 22. ”Hundarna vill alltid leka!” : om samspelet mellan barn och djur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Enegård Hall; [2015]
    Nyckelord :animals; preschool; play; sociocultural perspective; oxytocin;

    Sammanfattning : There are relatively few preschools in Sweden that have an animal profile. Previous research on the interaction between children and animals has mostly focused on how adults explain the relationship between children and animals. LÄS MER

  3. 23. Pedagogiskt drama i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagogiskt drama kan användas för att främja barns utveckling, lärande och empatiska förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Davidsson; [2015]
    Nyckelord :Aesthetic; educational drama; empathy; learning and development; preschool; Empati; estetik; förskola; pedagogiskt drama; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Mitt intresse för hur pedagogiskt drama används i förskolan för att främja barns utveckling och lärande har avgjort studiens innehåll. Mitt syfte med studien är att undersöka hur pedagoger använder pedagogiskt drama i förskolan som ett meningsfullt verktyg. LÄS MER

  4. 24. Lotta bara bråkar : en utforskande essä om leken och dess förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martin Therus; [2015]
    Nyckelord :play; play theory; communication; preschool teacher; empathy; peer cultures; lek; lekteori; kommunikation; förskolepedagog; empati; kamratkulturer;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to explore why some children are having a hard time playing together with other children, while others have the ability to play for a long time without interruptions due to conflicts. The stepping stone to this essay has been my thoughts concerning play, which has been inspired foremost by Birgitta Knutsdotter Olofsson. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagogiska insatser för förskolebarn som behöver extra stöd i sin sociala kompetens : En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns socialakompetens och betydelsen av anknytning och lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Terese Abrahamsson; [2015]
    Nyckelord :Children; early childhood intervention ECI ; interaction; preschool children; social skills; special education.; anknytning i förskolan; förskola; social kompetens; specialpedagogik; tidiga insatser;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe and analyse nine pedagogues understandings and experiences of preschools work with early childhood interventions and special education for children in need of extra support in their social skills, from a special educational approach. Data was collected by qualitative interviews and the collected material was analysed with the phenomenological approach. LÄS MER