Sökning: "empathy in preschool children"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden empathy in preschool children.

  1. 6. Tryckt barnlitteratur och digital barnlitteratur : Förskollärares erfarenheter kring barns läsupplevelser vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Helen Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Digital children’s literature; read aloud; reading experiences; printed chil-dren’s literature; Digital barnlitteratur; högläsning; läsupplevelse; tryckt barnlitteratur;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vilka erfarenheter utbildade förskollärare har av barns läsupplevelse vid högläsning av tryckt respektive digital barnlitteratur, samt vilka möjligheter och begränsningar förskollärarna anser att tryckt och digital barnlitteratur har. Metoden som används vid undersökningen är intervjuer som genomfördes med fem utbildade förskollärare. LÄS MER

  2. 7. "Jag tror att barnen lär sig att bli medmänskliga, visa respekt och att ta ansvar när de hamnar i konflikter." : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring de positiva aspekterna av barns konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kristin Johansson; Elin Petersson; [2021]
    Nyckelord :Conflict; values; learning; Konflikt; värdegrund; lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute knowledge regarding how preschool teachers discuss positive aspects in the children's conflicts in preschool. The following two questions guided the study: How do preschool teachers discuss the importance of conflicts for values education? How do preschool teachers discuss the importance of conflicts for children's learning? Data was collected through an internet-based questionnaire which eight preschool teachers answered. LÄS MER

  3. 8. Värdegrund i barnböcker : en kvalitativ textanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Österlie; [2021]
    Nyckelord :Children s books; gender equality; preschool; values; Barnböcker; förskola; jämställdhet; värdegrund;

    Sammanfattning : Det här är en studie som handlar om barnböckers innehåll. Syftet med studien var att synliggöra olika värdegrundsaspekter som finns i barnböcker i förskolan. Fokus var jämställdhet med ett särskilt fokus på stereotypa könsmönster. LÄS MER

  4. 9. THE USE OF DIVERSITY DOLLS IN EARLY EDUCATION

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Georgia Kaloti; [2020-09-09]
    Nyckelord :Diversity doll; empathy; preschool; special needs;

    Sammanfattning : Aim: The objectives of the study is first to identify how children respond on an Emotional level to the diversity doll with special educational needs and secondly, to examine whether the diversity doll creates empathy as an important anti-bias approach. Theory: The theoretical framework used in this study is Bandura’s social learning theory (1977). LÄS MER

  5. 10. Barnlitteraturens betydelse för barns språkliga medvetenhet : En intervjustudie i ett urval förskollärares arbete för att ge äldre barn stöd i att språkligt uttrycka känslor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Bednars; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; språkligt uttrycka; känslor; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to provide an insight into how a selection of preschool teachers believes that child literature can be used as a tool in the educational activity, to support older children in linguistic expression of their emotions and consideration for others. And how the preschool teachers reason about the revised assignment in the preschool curriculm Lpfö18, which deals whit empathy and care in realtion to the work with children´s literature. LÄS MER