Sökning: "empati empatiska processer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden empati empatiska processer.

  1. 1. Yngre barns förmåga till empatiska uttryck

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Lindell; Veronica Strandqvist Rådström; [2018]
    Nyckelord :empati; lek; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka de yngsta barnens empati, lek och samspel med särskild fokus på hur barn uttrycker empati i lek och samspel och hur lek och samspel främjar barns empatiska förmåga. Undersökningen bygger på en kvalitativ metod och etnografisk studie som i detta fall innebär observationer av barns empatiska uttryck i lek och samspel. LÄS MER

  2. 2. Empatins betydelse i konstnärliga terapier : en intervjustudie

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Katrin Forsmo; [2015]
    Nyckelord :artistic therapy; intersubjectivity; empathy; music therapy; dance therapy; expressive art therapy; musikterapi; dansterapi; uttryckande konstterapi; konstnärliga terapier; intersubjektivitet; empati;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka empatins betydelse inom tre olika konstnärliga terapier. I denna studie används en hermeneutisk ansats både i metoden och i den analytiska tolkningen. Underlaget för analysen har varit tre intervjuer med tre terapeuter. LÄS MER

  3. 3. "Vem bryr sig" : - påverkas empati av personlighet, träning eller situation?

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marie Joelsdotter Hallbäck; [2012]
    Nyckelord :empati empatiska processer; perspektivtagande; empatisk omsorg; rolltagande; affekter; professionellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om förutsättningar för empati i form av personlig disposition och aktuell situation samverkar med empatiska processer för att ge ett emotionellt utfall.Blivande behandlare (n=90) och specialpedagoger / speciallärare (n=50) fick se filmer och besvara frågeformulär baserade på IRI och MACL. LÄS MER