Sökning: "empati etik förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden empati etik förskolan.
1. ”Okej du får väl va’ med då” : En vetenskaplig essä om barns rätt till lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I förskolans verksamhet hörs ofta frasen ”nej du får inte vara med” från barnen. I mångas öron låter det negativt. Jag beskriver ett dilemma där jag hör detta och ställer mig på barnets sida som får detta sagt till sig. Med min makt som pedagog bestämmer jag att barnet visst får vara med. LÄS MER
2. Undervisning om djur till barn och dess positiva effekter
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and HealthSammanfattning : Vid närvaro av djur i hemmiljö får barn en ökad självkänsla och en ökad empatisk förmåga. Djur i skolmiljö kan bidra till en högre toleransförmåga och en ökad känslomässig utveckling hos eleverna. LÄS MER
3. Sagor och värdegrund : En studie av hur sagor kan användas i förskolans värdegrundsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på mer om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med sagor som ett verktyg i värdegrundsarbetet. En mycket viktig del i barns uppfostran är just att barnen får lära sig vilka grundläggande värderingar som finns i vårt samhälle. LÄS MER
4. En grupp förskolebarns syn på respekt och kamratskap : En intervjustudie av en grupp 5-åringar på en förskola
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Värdegrundens betydelse och dess innebörd är en aktuell del i förskolans verksamhet.Demokrati, demokratiska värden och värderingar är det som pedagogerna har i uppdrag, enligt läroplanen Lpfö 98, att förmedla till förskolebarnen. I läroplanen nämns begrepp som etik, moral och respekt för andra medmänniskor. LÄS MER
5. Samspel på en småbarnsavdelning på en förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractMårtensson, Helen (2009). Samspel på en småbarnsavdelning på en förskola. Malmö högskola: Lärarutbildningen. LÄS MER