Sökning: "empati förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden empati förskoleklass.

  1. 1. Vem får synas? : En innehållsanalys av representation och framställning av funktionsnedsättning i barnlitteratur som används i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilma Tomberg; Natalie Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; barnlitteratur; högläsning; norm; representation; framställning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka representation och framställning av funktionsnedsättning med utgångspunkt i förskoleklasslärares val av barnlitteratur för högläsning i klassrummet. Dessutom undersöks vilka kriterier förskoleklasslärare har när de väljer böcker till högläsning. LÄS MER

  2. 2. Sagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Toivola; Malin Petersen; [2012]
    Nyckelord :Sagan som pedagogiskt verktyg; empati; etik; olikh;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för attarbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar påvåra frågeställningar och det material vi fick fram i våra observationer har varit grunden för vår analys. LÄS MER

  3. 3. Bekräftande pedagoger : Hur ett antal pedagoger upplever att de bekräftar barnen i förskola, förskoleklass och skolår 1-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Hanna Borgesten; Madelene Sernestrand; Frida Svantesson; [2011]
    Nyckelord :bemöta; empati; relationer; bekräfta; samspel;

    Sammanfattning : BakgrundVår bakgrund redogör för forskning kring pedagogers förhållningssätt i arbetet med barn samt betydelsen av relationer och samspel mellan pedagog och barn. Den teoretiska utgångspunkten lyfter Lövlie Schibbyes dialektiska perspektiv samt Vygotskijs sociokulturella teori. LÄS MER

  4. 4. Att vara eller icke vara socialt kompetent – det är frågan? : En intervjustudie med sex lärare i förskoleklass till årskurs sex.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ingela Bergström; Towe Björk; [2011]
    Nyckelord :lärares uppfattningar; metoder; social kompetens; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka några lärares syn på social kompetens och hur de arbetar med det. Enligt forskning har akademisk kompetens och social kompetens en ömsesidig påverkan på utvecklandet av varandra. Forskningen är dock övervägande till fördel för att social kompetens är en förutsättning för lärande. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar man med drama i grundskolans tidigare år?

    C-uppsats,

    Författare :Annette Lindh; Åsa Forsberg Klaverud; [2011]
    Nyckelord :drama; kreativitet; estetik; sociokulturellt persp;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med detta arbete är att beskriva och undersöka om och i så fall på vilka sätt pedagoger i grundskolanstidigare år använder sig av drama i sin undervisning. Dessutom undersöks vilka åsikter samt föresatser sompedagogerna har när det gäller drama och gestaltning som en alternativ inlärningsmetod utifrån teorier ominlärning och dramapedagogik, samt deras inställning till lek och lärande i skolan. LÄS MER