Sökning: "empati intervju"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden empati intervju.
1. Skolkuratorers syn på elevers empati och dess betydelse för deras skolgång
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka skolkuratorers syn på empati och elevernas empatiska förmåga, samt skolkuratorernas syn på empatins betydelse för elevernas skolgång. Genom en semistrukturerad intervju, intervjuades åtta skolkuratorer verksamma i Skåne, från mellan- och högstadiet för att undersöka deras syn på empati, elevers empatiska förmåga och dess betydelse för elevers skolgång. LÄS MER
2. Sjuksköterskors och läkares erfarenheter av polikliniskt omhändertagande av patienter med lungemboli : En intervjustudie.
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Lungemboli är den allvarligaste diagnosen av venös tromboembolism. Poliklinisk behandling istället för traditionell slutenvård kan erbjudas för patienter med LE som inte löper risk för plötslig död och allvarliga komplikationer. LÄS MER
3. Samverkan mellan skola och museum i Vilhelmina kommun : Lärares syn på museet som lärandemiljö - om historieundervisning och historiemedvetande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Dagens läroplan, LGR11, lyfter inga tydliga centrala mål med att eleverna skall arbeta med lokalhistoria. Däremot kan lokalhistorisk undervisning bidra till att eleven både utvecklar ett historiemedvetande och utvecklar en historisk empati samtidigt som eleven tar del av det historiekulturella och historiebruk. LÄS MER
4. Att se det omätbara : En vetenskaplig essä om omsorg och hur den visar sig i förskolan och i förskolepedagogers praktiska yrkeskunnande
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : This scientific essay deals with the concept of care and how care takes shape in preschool and in preschool teachers' practical professional knowledge. Through a phenomenological perspective and in relation to Hanna Arendt's discourse on collective responsibility, the study approaches the concept of care in preschool but also the significance of the phenomenon itself. LÄS MER
5. Förskoledidaktik : Att undervisa med inriktning mot barns prosociala utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolverket (2019) belyser hur utvecklingen av barnens sociala förmågor sedan förskolans läroplan infördes, hamnat i bakgrunden då ämneskunskaperna fått ta större plats. En risk Löfgren (2015, s. 23) ser med detta är att Sveriges medborgare utbildas till att bli mer egocentrerade. I Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. LÄS MER