Sökning: "empati mobbning"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden empati mobbning.
1. En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares hantering av mobbningssituationer
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Mobbning är ett kränkningsproblem som sprider sig över skolor i hela världen, inklusive Sverige. Lärarens roll är väldigt essentiellt vid granskning av mobbningen. LÄS MER
2. När ambulanspersonal utsätts för arbetsrelaterat våld : konskvenser och hantering : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Hot och våld är något som blir mer vanligt i samhället och så även i ambulanssjukvården. Arbetsrelaterat våld innefattar att utsättas för ohövligheter, mobbning, verbala och fysiska aggressioner, hotfulla ord eller aktioner, sexuella trakasserier och fysisk misshandel under sin arbetstid. LÄS MER
3. Nätmobbningsdilemmat: en studie om hur nätmobbning kan hämmas med design på sociala plattformar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Nätmobbning är ett stort samhällsproblem som är svårt att eliminera. Vi har dedikerat studien till att ta reda på hur nätmobbning kan hämmas med hjälp av design av kommentarsfunktionen. Till skillnad från mobbning som sker på fysiska platser tar nätmobbning plats när som helst på dygnet. LÄS MER
4. Den föränderliga empatins förklaring : Att känna empati för andra eller annat
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Empati förknippas i regel med medkänsla för andra. Forskning har visat att omvårdnad av andra utvecklar förståelsen för andras situation och ger högre empati. Studiens syfte var att undersöka om det finns samband mellan empati i relation till någon eller något utanför sig själv. LÄS MER
5. Tryggare, gladare, friskare och smartare : En mix metod studie om psykisk hälsa i gymnasiet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Mot bakgrunden av att ungdomar mår psykiskt allt sämre som hindrar skolarbete och vardagsliv var studiens syfte att göra en triangulering mellan vad som står i skoldokument om insatser för att förebygga, främja och stärka elevers psykiska hälsa och hur elever upplever sin psykiska hälsa för att kunna förbättra insatserna utifrån elevernas erfarenheter. Urvalsgruppen var gymnasieelever i årskurs 2-3. LÄS MER